I går bestemte styret i Avinor seg for hvordan den nye terminalen til Oslo Lufthavn Gardermoen skal se ut.
De kunne velge blant fem forslag, men endte med forslaget fra Narud-Stokke-Wiig, Cowi, Norconsult, Aas-Jacobsen, Ing. Per Rasmussen og flere underleverandører.
"Forslaget gir et anlegg med fremragende arkitektonisk utforming, meget god funksjonalitet, stort økonomisk potensial og ivaretar nye miljø- og energikrav på en fremtidsrettet måte," heter det.
Siden Gardermoen ble åpnet i 1998, har flytrafikken i Norge eksplodert. Den opprinnelige terminalen ble bygget for å håndtere 17 millioner passasjerer i året. Den har fått en rekke påbygninger allerede (blant annet står en utbygging av Terminal Øst ferdig i april i år), men nå slår altså Avinor til og går inn for å bygge en helt ny terminal.
Se skisser av den nye terminalen:
Avinor er ikke redd for at utflatingen i trafikkveksten Gardermoen opplevde i 2008 på grunn av finanskrisen skal fortsette. Ifølge Oslo Lufthavns prognoser vil flytrafikken igjen vokse i 2010. Avinors styre skal endelig vedta bygging av ny terminal eventuelt mot slutten av 2009.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger