Vinterkulda har skapt store problemer for NSB, med påfølgende problemer for reisende og arbeidsgivere. Mange gikk i januar til det skritt å oppfordre arbeidsgiverne å gå til sak mot NSB. NHO bekreftet den fortvilte situasjonen overfor DinSide, men mente likevel at det var kundene - altså passasjerene - som måtte ta saken mot NSB.
- Vi har grepet fatt i problemet og vil følge det opp overfor politiske myndigheter. Vi ønsker oss langsiktige tiltak og også akuttiltak. Sånn umiddelbart så må NSB forbedre informasjonen ut til sine kunder, sa Olaf Stene, regiondirektør i Næringslivets hovedorganisasjon (NHO) til DinSide for halvannen uke siden.
Nå ser det ut til at en form for gjennomslag har kommet. NSB flagger ny refusjonsordning, med virkning fra 1. februar.
Les også: - De sa det skulle være så lett. Farsen rundt Flexus
Mer enn en halvtime
Fra 1. februar kan NSBs kunder søke refusjon ved forsinkelser etter følgende regler:+ 30 minutters forsinkelse: Refusjon av 50 prosent av billettprisen på de fleste strekninger. Unntakene ser du nedenfor.+ 1 times forsinkelse: Refusjon av 50 prosent av billettprisen på langdistansestrekningene mellom de store byene (Oslo-Bergen, Oslo-Kristiansand-Stavanger, Oslo-Trondheim og Trondheim-Bodø).
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger