Slik klager du på flyselskapene

Klagenemnda for rutefly er på plass, og venter på dine klager.

Publisert
Sist oppdatert

Etter ett års arbeide er flyklagenemnda stort sett på plass. De skal hjelpe deg og flyselskapene til å enes i vanskelige tvister.

- Joda, nemnda er i gang; Den ble igangstartet fra 1/1. Nå gjelder det å få inn saker til nemnda, men det blir neppe noe stort problem, sier Terje Sørensen, seksjonssjef for juridisk seksjon i Forbrukerrådet.

Uklart bilde

Klagenemnda for rutefly blir et klageorgan likt Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser. Det er et uavhengig klageorgan som skal hjelpe til løsning i vanskelige tvistemål. Inntil nå har det vært opp til den enkelte og flyselskapet å komme til enighet, noe som ikke alltid har vært enkelt. Forbrukerrådet har fått en del forespørsler om hjelp i slike saker, som ikke er underlig med dagens forvirrende lovverk hva gjelder luftfart.

- Vi i Forbrukerrådet får en del henvendelser om slike saker, og det er forståelig, for det er litt problematiske regler. Klagene avgjøres etter norsk lov og etter utenlandske konvensjoner – dette gjør at det er et veldig uklart rettslig bilde, sier seksjonssjef Sørensen.

- Problemet er at det er ingen rettspraksis, ingen domstolsavsigelser på dette området. Nemnda får en ny oppgave i å kartlegge innholdet i de reglene som finnes, slik at reglene blir klare, sier jurist Jon Andreas Lange i Forbrukerrådet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer