Slik reiser du billig

Et par grep og du har spart tusenlapper på reisehandelen. Her er våre eksperttips.

Publisert
Sist oppdatert

Trender avgjør hva operatørene tilbyr og hva du og andre kunder kjøper. Satser du på de litt mindre hete destinasjonene, er sjansene større for gode kjøp. Har operatørene overvurdert markedet, kan du få gunstige tilbud i siste liten.

I flere år har vi sett at pakketurer til Syden er aller billigst i mai, august/september og desember. Det samme var tilfellet i 2003. Hete julidager i Norge kombinert med avslutning av fellesferien i månedsskiftet juli/august, ga rekordmange ledige lavprisferier i åtte uker på rad på sensommeren. Prisene holdt seg mellom 500 og 1.000 kroner helt fra starten av august og frem til høstferien.

Kun fire uker i 2003 har vi ikke funnet restplasser til under 2.500 kroner, mens vi i hele 23 av årets 52 uker har funnet charterreiser til under tusen kroner. Da får du som regel kun flyreisen.

Se prisutviklingen på restplassreiser i 2003.

Her er storbyene vi drømmer om i år og dette er årets mest trendy reisemål

Unngå skoleferien

Tradisjonelt sett styrer skoleferier og fridager priser og tilgjengelighet av reiser. Vil du reise billig, styrer du derfor unna ferieperioder og offentlige fridager. Denne pristrenden er imidlertid ikke like tydelig nå som for noen år siden. Med flere feriedager å bruke, har nordmenn blitt mer fleksible når det gjelder valg av feireperiode, og vi reiser dessuten oftere enn tidligere. Det betyr at prisstigningen i ferieperiodene ikke er så markant som den en gang var.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer