Å fly kommer ikke spesielt godt ut i ditt personlige miljøregnskap. Du skal spise mye biff og kjøre ganske mange kilometer i bil for å slippe ut like mye co2 som du gjør når du flyr tur/retur til for eksempel London.
Riktignok har passasjerantallet ved norske flyplasser falt i 2009, men det er det nok finanskrisen som har sørget for, ikke en mer miljøbevisst befolkning.
Men, om ikke du og jeg tenker så mye over dette med co2-utslipp når vi er ute og flyr, så gjør flyselskapene selv det.
Da DinSide møtte SAS-ledelsen i slutten av november, sto dette med miljøsatsing på programmet. Lars Andersen, direktør for miljø og bærekraft i SAS, forklarte oss hva som nå gjøres i flyindustrien for å redusere utslippene.
Drivstoff spart er penger spart
Aller først er det greit å få på det rene at å strebe mot en utslippsreduksjon også gavner flyselskapene. Reduserte utslipp fås ved å bruke mindre drivstoff. Og mindre drivstoffbruk sparer flyselskapene for penger. Det er veldig ønskelig i en tid da flybransjen sliter ganske kraftig med lønnsomheten.
Det er flere måter å kutte utslippene på, ifølge Andersen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger