Reise til syden

Slipper ikke unna

Nå kan ikke reisearrangøren nekte deg avslag etter sydenturen.

MISTER FERIEDAGER: Hvis charterturen ikke blir som planlagt kan du ha krav på penger tilbake - uansett årsak. Foto: Odd Roar Lange
MISTER FERIEDAGER: Hvis charterturen ikke blir som planlagt kan du ha krav på penger tilbake - uansett årsak. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Forbrukerne skal få enda bedre rettigheter til prisavslag og kompensasjon dersom noe går galt på en pakkereise.

Og reisearrangørene slipper ikke unna selv om forholdene er utenfor deres kontroll.

Det har EU-domstolen slått fast i en ny dom. Saken er omtalt på nettstedet Standby.dk (krever innlogging).

PAKKETIPS: Bagasjen din kan bli borte når du reiser på ferie, både på utreise og innreise. Derfor er det lurt at du alltid pakker disse tingene i håndbagasjen. Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Det var en rekke hendelser under coronapandemien som førte til at EU-domstolen ville se nærmere på passasjerenes rettigheter. Og konklusjonen bør glede de reisende. Du kan ha penger til gode.

For nå er det klart at pakkereisearrangøren ikke kan nekte deg kompensasjon eller prisavslag ved å bruke forklaringen «force majeure».

Måtte reise hjem

Saken startet da to tyske chartergjester reiste til Gran Canaria den 13. mars 2020.

De hadde kjøpt en pakkereise via et selskap eid av den tyske chartergiganten FTI Touristik og skulle være på kanariøya i to uker. Men etter bare to dager ble det innført omfattende nedstengninger og restriksjoner med stengte strender, stengte basseng, stengte restauranter, forbud mot å forlate rommet og så videre.

Sydenturen ble alt annet enn det paret hadde sett for seg og de fikk bare forlate rommet dersom de skulle ut for å skaffe seg mat.

Etter fem dager fikk de beskjed om at de måtte avbryte reisen og reise hjem på et oppsatt fly den 20. mars.

De krevde å få igjen 70 prosent av det innbetalte beløpet for de tapte dagene, men reisearrangøren avslo med begrunnelsen at situasjonen og årsaken var utenfor deres kontroll.

Gjestene ville ikke gi seg uten kamp, men brakte saken videre til den tingretten i München. Dommeren valgte å be EU-domstolen om å vurdere saken og hvordan EUs pakkereisedirektiv skal tolkes.

Og nå er svaret klart: Gjestene har krav på et forholdsmessig avslag i prisen også når årsaken skyldes noe så ekstraordinært som coronarestriksjonene på Gran Canaria.

Penger til gode

De samme reglene vil også gjelde for norske charterreisende og mange som fikk reisen sin avbrutt under coronapandemien kan ha penger til gode.

Advokat Jakob Hahn, som er avdelingssjef i Den Danske Reisebyråforeningen, sier dette til Standby.dk:

- Retten til avslag/kompensasjon kommer etter en forringelse eller mangel ved produktet. Da skal kunden ha en kompensasjon som tilsvarer en for forholdsmessig forringelse. Og årsaken er uvesentlig. Kompensasjon eller avslag skal gis på objektivt grunnlag, uavhengig av om årsaken er reisebyråets, flyselskapets skyld eller om det handler om utenforliggende årsaker som faller inn under force majeure-begrepet. Kunden har alltid rett på en kompensasjon hvis det er mangler ved produktet.

Ingen erstatning

Denne dommen gir altså rett til avslag eller kompensasjon, men EU-domstolen slår fast at man ikke har krav på erstatning for merutgifter eller tapt arbeidsfortjeneste dersom det skyldes «force majeure»-relaterte hendelser.

Er det andre grunner til forringelsen så kan det også utløse krav om erstatning.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer