Refusjon av flybilletter fra SAS

Sliter du med refusjonen av flybillettene dine?

Det kan være flere grunner til at du ikke har fått tilbake hele beløpet for din SAS-billett.

REISERÅD: Skal du reise til et rødt land, må du huske på dette. Video: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Etter et langt 2020, etterfulgt av enda flere coronatiltak i 2021, er det mange SAS-kunder som i disse dager får igjen refusjon for flybilletter de aldri fikk brukt.

Vi har derimot fått tips om at flere kunder kun får tilbake skatter og avgifter og ikke får refundert selve billettprisen, noe også SAS' Facebook-side vitner om.

Avhengig av hva situasjonen var da du fikk din reise avlyst er det likevel mulig for de fleste å få hele billetten refundert - men ikke nødvendigvis av SAS.

Dette sier SAS

Vi har spurt SAS' pressesjef John Eckhoff om hva grunnen er til at flere nå opplever å få refundert kun skatter og avgifter for flyreiser som ble kansellert grunnet covid-19?

- Dersom flyselskapet kansellerer en reise, har den reisende alltid krav på refusjon av hele billetten. Dersom den reisende selv kansellerer, refunderes billetten etter gjeldende vilkår – uavhengig om flyselskapet eventuelt kansellerer reisen senere. For mange vil det si at de får refundert kun skatter og avgifter dersom de har kansellert selv, forklarer Eckhoff.

- Hvis en kunde mener de har fått feil refusjon, hvordan skal de gå frem for å få hjelp?

- Dersom den reisende mener det er feil, bør man kontakte SAS' kundeservice og oppgi bookingreferansen, råder Eckhoff, og legger til at det også går an å benytte feedback-skjemaet og be om at refusjonssummen blir verifisert.

- Mener dere at det ikke er gjort feil i refusjonene den siste tiden, der flere hevder å ha krav på hele billettprisen men kun har fått skatter og avgifter?

- Sakene behandles manuelt og individuelt og selvsagt kan det oppstå feil, men vi har ikke merket noen økning i antall avvik som er meldt inn. Samtidig er vi inne i en fase der vi nå refunderer flere enn tidligere av billettene der kundene selv har kansellert sin reservasjon uten at det har vært kansellerte flyavganger i reservasjonen, sier Eckhoff.

Fikk feil skatter og avgifter

At det må være gjort enkelte feil, tyder en av kommentarene fra en passasjer på SAS' Facebook-sider på. Dinside har vært i kontakt med passasjeren, som betalte i alt 1389 kroner for en flyreise som han forteller ble kansellert, hvor skatter og avgifter utgjorde 454 kroner.

Refusjonen han har fått for skatter og avgifter er derimot på uforklarlige 189 kroner.

Eckhoff sier til Dinside at det ikke trenger å være en feil fra dem.

- Det er ikke alt som oppgis som skatter og avgifter som refunderes. Ikke refunderbare avgifter kan være drivstoffavgift og deler av merverdiavgift, kommenterer han.

Reiseråd? Slik er reglene

Er det derimot slik at en kunde har kansellert en reservasjon med SAS på grunn av myndighetenes reiseråd, så vil de kun få refundert skatter og avgifter fra SAS, dersom vilkårene tilsier det.

- Dersom billetten ikke har refusjon i sine vilkår refunderes bare avgiftene. I mange tilfeller vil en reiseforsikring dekke øvrige utgifter, sier Eckhoff.

Dette dekker reiseforsikringen

Vi har spurt Europeiske om når reiseforsikringen kan refundere resten flybilletten utover skatter og avgifter.

- Dersom man kjøpte og betalte en flyreise imens landet eller området man skulle til fortsatt var grønt, kan man få dekket avbestilling dersom området er rødt ved avreise. Vi erstatter da utgifter som ikke flyselskapet refunderer, sier Andreas Handeland, kommunikasjonssjef i Europeiske Reiseforsikring, en del av If.

- Hvis man derimot betalte for reisen da området var rødt, og dermed var omfattet av reiseråd, vil ikke en reiseforsikring dekke avbestillingskostnader kunden sitter igjen med selv, påpeker han.

- Dersom det er flyselskapet selv som kansellerer, og ikke kunden selv som ønsker å avbestille, er det selskapet selv som er pliktig til å refundere pengene for reisen. En reiseforsikring erstatter ikke slike utgifter, understreker han.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer