Reiserettigheter:

Snøfast? Krev dette

Dette er rettighetene de færreste kjenner til. Du kan ha krav på mye penger.

SNØ OG TOG: Kombinasjonen av mye snø og togtransport er ikke alltid like enkel. Men du har gode rettigheter på hånda. Foto: Terje Bendiksby / NTB
SNØ OG TOG: Kombinasjonen av mye snø og togtransport er ikke alltid like enkel. Men du har gode rettigheter på hånda. Foto: Terje Bendiksby / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Snø og vind skaper trøbbel i trafikken for mange. Og skal du reise med buss eller tog kan det bli mange og lange forsinkelser på grunn av stort snøfall.

Men hvilke rettigheter har man dersom toget eller bussen er forsinket?

Forbrukerrådet har en god oversikt over slike rettigheter, og hvis du ikke får dem innfridd kan du klage til transportklagenemnda helt gratis. Mer om den ordingen litt senere.

Gull fra arkivet: Se hvordan det er å kjøre Norges raskeste tog, Flytoget! Video: Per Ervland Vis mer

Nytt tog

Dersom toget er er innstilt, eller det er forventet at toget er forsinket med mer enn 60 minutter, har du krav på ombooking eller billettpengene tilbake på langdistansetogene mellom byene:

  • Oslo og Trondheim
  • Oslo og Bergen
  • Oslo og Kristiansand/Stavanger
  • Trondheim og Bodø

Det samme gjelder når toget er mer enn 30 minutter på andre strekninger. Da kan du velge mellom ombooking eller refusjon av billettprisen.

Med ombooking menes endring av reisen til tilsvarende reise på samme vilkår snarest mulig samme dag, eller på en annen dag etter ditt eget ønske.

PASS PÅ: Vær forberedt på forsinkelser på både buss, trikk og tog. Foto: Odd Roar Lange
PASS PÅ: Vær forberedt på forsinkelser på både buss, trikk og tog. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

Ved stort snøfall kan det hende at det ikke går nytt tog samme dag, men da kan du be om å få reise en annen dag i stedet, uten å måtte betale for ny billett.

Refusjon

Etter loven har du krav på 25 prosent refusjon av billettprisen når du kommer 60 minutter for sent til ankomststedet, og 50 prosent refusjon når du er minst 120 minutter forsinket, forklarer Forbrukerrådet.

Dersom du reiser med Vy, SJ eller Go-Ahead gir de deg rett til 50 prosent refusjon av billettprisen ved forsinkelse på 60 minutter på langdistansetogene og ved forsinkelse på minst 30 minutter på de kortere strekningene.

Hva skal til?

Må man ha ekstrautgifter får å få penger tilbake?

Du har krav på refusjon selv om du ikke har hatt noen direkte utgifter i forbindelse med forsinkelsen, og uavhengig av årsak til forsinkelsen.

Du har også krav på refusjon selv om du blir ombooket til neste tog eller blir fraktet i buss i stedet for tog.

Det kan være smart å få bekreftelse på når du endelig kom frem til ankomststedet. Spør konduktøren, eller bussjåføren, etter bevis på forsinkelsen.

Når snøen er årsaken

Hvilke utgifter kan man kreve å få dekket?

Utgifter til alternativ transport er et eksempel på utgifter som du kan kreve erstattet, dersom togselskapet ikke klarer å skaffe alternativ transport til deg og reisefølget innen rimelig tid.

Mister du et måltid og må kjøpe mat, kan du ha rett på det også.

Spar derfor på alle kvitteringer for ekstrautgiftene på grunn av forsinkelsen, og husk at du har et ansvar for å holde erstatningssummen innenfor rimelighetens grenser.

Det er altså ikke et bestemt beløp som er maksimalgrensa, men en treretters middag med dyr rødvin kan du glemme å få erstattet.

Du kan ikke kreve erstatning for utgifter ved overgang til annet transportmiddel, dersom du på egen hånd, til tross for forsinkelsen har, hatt tid nok til å nå avgang for videre transport. Du kan heller ikke kreve erstatning dersom du ikke har beregnet inn en ekstra tidsmargin for overgang til videre transport.

Hva kan du kreve når det er snø og uvær som er årsaken?

Du kan kreve erstattet ekstra utgifter du har hatt på grunn av forsinkelsen, så lenge forsinkelsen ikke skyldes ekstraordinære forhold som er utenfor togselskapets eller BaneNORs kontroll.

Typiske eksempler på slike forhold er snøværet som det er sendt ut farevarsel på rundt om.

Men uavhengig av årsak, penger tilbake for ubrukte billetter eller ved forsinkelser, gjelder.

Vil du klage?

Hvis du ønsker å klage på togreisen eller bussreisen, må du først ta dette opp med selskapet.

Dersom du er misfornøyd med svaret, eller kanskje ikke får svar i det hele tatt, kan du sende klagen til gratis behandling hos Transportklagenemnda Kollektivreiser.

De behandler alle typer klager i forbindelse med tog- pg bussreisen – alt fra problemer ved bestilling, til hendelser underveis som ilagte gebyrer, forsinkelser, kansellering og mangler ved tog-/bussreisen, tap av eller ødelagt bagasje og manglende tilrettelegging og assistanse.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer