Snø og vind skaper trøbbel i trafikken for mange. Og skal du reise med buss eller tog kan det bli mange og lange forsinkelser på grunn av stort snøfall.
Men hvilke rettigheter har man dersom toget eller bussen er forsinket?
Forbrukerrådet har en god oversikt over slike rettigheter, og hvis du ikke får dem innfridd kan du klage til transportklagenemnda helt gratis. Mer om den ordingen litt senere.
Nytt tog
Dersom toget er er innstilt, eller det er forventet at toget er forsinket med mer enn 60 minutter, har du krav på ombooking eller billettpengene tilbake på langdistansetogene mellom byene:
- Oslo og Trondheim
- Oslo og Bergen
- Oslo og Kristiansand/Stavanger
- Trondheim og Bodø
Det samme gjelder når toget er mer enn 30 minutter på andre strekninger. Da kan du velge mellom ombooking eller refusjon av billettprisen.
Med ombooking menes endring av reisen til tilsvarende reise på samme vilkår snarest mulig samme dag, eller på en annen dag etter ditt eget ønske.
Ved stort snøfall kan det hende at det ikke går nytt tog samme dag, men da kan du be om å få reise en annen dag i stedet, uten å måtte betale for ny billett.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger