Sola og Flesland vil bli først med kommersiell elfly-rute

Flere aktører går sammen om å gjøre verdens første kommersielle elfly-rute mulig. Målet er at ruten mellom Stavanger og Bergen skal være i drift fra 2023.

FØRSTE KOMMERSIELLE ELFLYRUTE: Avinor og flere aktører går sammen om å gjøre verdens første kommersielle elfly-rute mulig. Den skal trafikkere ruten Stavanger-Bergen. Målet er at ruten skal være i drift fra 2023, da med et litt større fly enn det på bildet, som er Avinors elfly. Alpha Electro G2 (bildet) er det første elektriske toseters flyet som har blitt satt i kommersiell serieproduksjon. Foto: Avinor
FØRSTE KOMMERSIELLE ELFLYRUTE: Avinor og flere aktører går sammen om å gjøre verdens første kommersielle elfly-rute mulig. Den skal trafikkere ruten Stavanger-Bergen. Målet er at ruten skal være i drift fra 2023, da med et litt større fly enn det på bildet, som er Avinors elfly. Alpha Electro G2 (bildet) er det første elektriske toseters flyet som har blitt satt i kommersiell serieproduksjon. Foto: Avinor Vis mer
Publisert

– Målet er å få verdens første kommersielle elfly-rute. Dette er en verdensrekord ingen har bedre forutsetninger enn oss for å klare. Her bidrar store partnere, og det er ingen tvil om at det er realisme i dette, sier administrerende direktør Harald Minge i Næringsforeningen til Stavanger Aftenblad.

Prosjektet er et samarbeid mellom Avinor, Sparebanken Vest, Berg-Hansen, Aircontact Group og Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Regjeringen har gitt Avinor i oppdrag å utvikle et program som skal legge til rette for introduksjon av elektriske fly i kommersiell luftfart. Det er Avinor Flesland og Sola som har ansvaret for å få på plass elfly-infrastrukturen.

– Det er ingen som foreløpig vet helt hvordan dette skal se ut i praksis, så for oss er det kjempeviktig å få flere partnere som kan bidra til planleggingen, sier lufthavndirektør Anette Sigmundstad på Sola til avisa.

Strekningen mellom Stavanger og Bergen er 16 mil og har rundt 550.000 passasjerer i året.

Tror på elektrifisering innen 2025

Widerøe har tidligere uttalt at de spår de første kommersielle elektriske flyene i Norge innen 2025.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer