Norwegianpassasjerene måtte forlate flyplassen på grunn av en politiaksjon.
Flyet tok av likevel, uten de uheldige passasjerene om bord. Fordi selskapet ville rekke til Oslo for å hindre at de neste planlagte flygingene fra Oslo til Edinburgh og tilbake ble kansellert.
Norwegian mente at passasjene selv burde betale for sine nye billetter for hjemreise fordi de valgte å finne alternativ reiserute selv.
Det mener ikke reiseekspertene. Og nå må flyselskapet betale erstatning.
Politiaksjon til besvær
Det er klart etter en ny avgjørelse i Transportklagenemnda for flysaker.
Det hele startet da hele flyterminal 1 i München ble evakuert på grunn av en politiaksjon 7. august i fjor.

Sommerens billigste
På flyplassens informasjonstavle kom det opp en melding til de reisende at Norwegian-flyet til Oslo var kansellert.
Beskjeden ble gjentatt over flyplassens høyttaleranlegg, og de reisende tok det for gitt at dette var korrekt informasjon.
Det viste seg å være feil.
Stakk fra passasjerene
For flyet tok av til planlagt tid - uten passasjerer. Norwegian sier i sitt tilsvar til Transportklagenemnda at det trolig ville ha tatt to timer å få alle passasjerene til gaten sin ved gjenåpning av terminalen.
Passasjerene ble tilbudt flere muligheter til omruting. Noe mange takket ja til. Men ikke alle.
På grunn av de spesielle omstendighetene informerte Norwegian, som det de omtaler som en «goodwill-gest», om muligheten for å velge ulike alternativer til omruting med andre Norwegian-fly.
Til tross for tilbudet til Norwegian, valgte minst to av passasjerene heller å bestille returbilletten eksternt.

- Genialt!
I lys av dette mener Norwegian at klagerne ikke har krav på refusjon av nye billetter.
Gikk til vanlig tid
Norwegian hevder klagerne ikke har krav på erstatning eller refusjon av ekstra utgifter fordi hendelsen var utenfor deres kontroll og at flyet gikk til vanlig tid.
Men to passasjerer har altså fått sin klage behandlet i Transportklagenemnda.
Flertallet i Transportklagenemnda mener at saken skal behandles etter reglene som gjelder når en passasjer blir nektet ombordstigning i flyet.
«Flyselskapet valgte å prioritere passasjerer på etterfølgende ruter ved å ta av fra München med tomt fly, framfor å avvente evakueringen. Etter flertallets syn har derfor klager i utgangspunktet krav på standardkompensasjon, samt forpleining og omruting/refusjon», skriver nemnda i sin begrunnelse.
Dette får de
Dermed får de to passasjerene standarderstatningen 250 euro per passasjer (kr 2811.-) hver.

Mer trøbbel
I tillegg får de dekket 1517 kroner for hotellovernatting, 140 euro (kr 1575.-) for leiebil, 88 euro (kr 990.-) for måltider, 28 euro (kr 315.-) for taxi og 8064 kroner for flybilletter.
Flertallet anbefaler at disse utgiftene på til sammen 16 500 kroner refunderes.
Forbrukerrepresentantene mener at klager i dette tilfellet har krav på forsinkelsesrente i henhold til forsinkelsesrenteloven. Denne skal regnes fra 30 dager etter at klager har krevd standardkompensasjon eller annen erstatning, og fra sju dager etter at klager har krevd refusjon.