Schiphol flyplass ville stenge flyplassen om natta, og samtidig redusere antall landinger eller avganger med 17 000 i året.
Endingen skulle innføres allerede fra kommende høst og vinter.
Dette ville skapt problemer for en rekke norske flypassasjerer siden den nederlandske hovedflyplassen er et av de store navene i europeisk luftfart.
Tusenvis av reisende fra Norge bruker Schiphol som reisemål eller som mellomlanding videre ut i verden.
Flyplassen i Amsterdam i Nederland, Schiphol, planla å kutte ut flyavganger om natta for å redusere støy.
Nattforbud
Schiphol har hatt store problemer med å avvikle den store flytrafikken, og sist sommer var det fullstendig kaos med tusenvis av passasjerer som måtte stå timesvis i kø før innsjekking, samt at bakkemannskapene ikke klarte å håndtere bagasjen.
Til slutt måtte direktøren gå av.
Kuttplanen skulle iverksettes i løpet av de neste to åra, noe som ville innebære at flyplassen nærmest stenges helt mellom midnatt og klokka 05 på morgenen.

Dumpet prisene
Flyplassen så også på muligheten til å redusere med 17 000 flyginger årlig. Flyplass-ledelsen planla i tillegg å ikke tillate nattflyginger, privatfly og lastefly mot slutten av 2025, ifølge NL Times.
Havnet i retten
Den nederlandske staten, som eier nær 70 prosenter av den travle flyplassen, ønsket å senke aktiviteten ved Amsterdam Schiphol lufthavn fra dagens 500 000 operasjoner til «bare» 440 000 årlige operasjoner fra neste år.

3000 kroner for én dag
Retten har svart
Men flyselskapet KLM, som har Schiphol som hovedbase, gikk sammen med luftfartsorganisasjonen IATA til domstolen for å gjøre vedtaket ugyldig.
Og nå har de fått medhold. I alle fall i første omgang. Det er det danske reisenettstedet Check-In (krever innlogging) som omtaler dommen.

Hyttekupp for hundrelapper
Saksøkerne har i første omgang fått medhold i at reduksjonen i luftfarten ved flyplassen ikke skal reduseres i det kommende vinterprogrammet.
Domstolen har ikke tatt stilling til nattforbudet som kan bli innført seinere.
Styret for flyplassen har på sin side allerede vedtatt å ikke bygge ut Schiphol med en ny rullebane, og de jobber videre med planene med å forby en rekke eldre flytyper som flyr passasjerer til populære reisemål i Frankrike og Spania.

Tips meg om denne saken
Hei, jeg heter Odd Roar Lange og er reisejournalist for DinSide og Dagbladet. Har du et tips angående forholdene på flyplassene i Europa? Eller har du en opplevelse, et spørsmål eller et smart forslag som andre bør få kjennskap til?