Norwegian:

Starter nytt selskap

Dette kan være godt nytt for flypassasjerene.

MISTER OPPDRAGET: Menzies skal ikke levere bakketjenester til Norwegian på Oslo lufthavn fra neste vår. Foto: Odd Roar Lange
MISTER OPPDRAGET: Menzies skal ikke levere bakketjenester til Norwegian på Oslo lufthavn fra neste vår. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Flyselskapet Norwegian har sagt opp avtalen med selskapet Menzies som leverer bakketjenester ved Oslo Lufthavn.

Fra 22. mars neste år skal Norwegian ta hånd om dette selv. Endringen trer i kraft samtidig som sommerprogrammet rulles ut og skal, ifølge Norwegian, bidra til en bedre reiseopplevelser for passasjerene.

PAKKETIPS: Bagasjen din kan bli borte når du reiser på ferie, både på utreise og innreise. Derfor er det lurt at du alltid pakker disse tingene i håndbagasjen. Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Tettere på kundene

Menzies har hatt oppdraget med bakketjenester for Norwegian på Oslo Lufthavn fra 1. april 2015, skriver det danske nettstedet Check-in (krever innlogging).

Nå går altså samarbeidet mot slutten, og Norwegian vil heller ha egne medarbeidere til å gjennomføre oppdrag som innsjekking, bagasjehåndtering, levering av cateringtjenester med mer.

Hva konsekvensen blir for de reisende er det tidlig å si noe om nå, men Norwegian håper at ved å legge dette ansvarsområdet til egen drift at det vil ha positive ringvirkninger for kundene. Spesielt fordi flyselskapet får anledning til og komme tettere på kundene.

Vil levere selv

- I den siste tiden har vi trukket flere deler av produksjonen vår nærmere oss selv, for eksempel er alle piloter, kabinansatte og kundeservicemedarbeidere ansatt direkte i Norwegian, sier kommunikasjonsansvarlig Eline Skari i Norwegian til DinSide.

- Vi har sett på hvordan vi kan knytte tettere til oss bakketjenestene på Oslo Lufthavn Gardermoen, som er det største knutepunktet i vårt nettverk.

Vi ser for oss å kunne levere bakketjenester selv fra før sommeren neste år, men prosessen framover må utarbeides mer i detalj sammen med dagens leverandør.

Vi ser alltid på muligheter til å oppdatere systemer og rutiner med den hensikt å levere gode kundeopplevelser, sier Skari.

Raskere svar

Norwegian ønsker å gjøre det enklere og raskere for kundene å komme i direkte kontakt med selskapet dersom noe går galt med reisen, enten det gjelder den reisende selv eller bagasjen.

Og det blir lettere for de reisende å forstå at Norwegian-uniformerte ansatte på flyplassen faktisk er ansatt i flyselskapet og ikke hos en underleverandør.

Det er foreløpig ikke avgjort om ansatte i Menzies skal overtas av Norwegian.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer