Pakkereise

Stoltabbe kostet 12 000 kroner

Kvinnen satte seg på feil sted. Det ble en svært kostbar tabbe.

RIKTIG INFORMASJON: Er du sikker på at du er på vei til riktig gate og flyavgang? Foto: Odd Roar Lange
RIKTIG INFORMASJON: Er du sikker på at du er på vei til riktig gate og flyavgang? Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En reise til Svalbard er en reiseopplevelse for livet for de fleste. Men for noen innebærer selve reisen noen uventede utfordringer. Og noen av disse kan bli kostbare og starte allerede før turen har begynt.

Det fikk en reisende til Longyearbyen i august erfare.

VARMEPOSE: Fryser du mye? Alt du trenger er en sokk, litt ris og en mikrobølgeovn for å løse det problemet! Video: Linn Merete Rognø. Vis mer

Passasjeren satte seg nemlig ved feil utgang da hun ventet på flyet sitt ved Oslo Lufthavn. Dermed mistet den reisende flyavgangen sin. Og tapte 12 660 kroner.

Sendte reiseklage

Men kvinnen, som skulle ha dratt til Svalbard sammen med et reisefølge, mente at noen andre hadde skylden. Dermed krevde hun hele beløpet dekket fra reiseforsikringsselskapet sitt.

Det ville ikke forsikringsselskapet gå med på. Og dermed havnet saken i Pakkereisenemnda

Ikke alle passasjerer er klar over at fly fra Oslo til Longyearbyen tar en stopp på flyplassen i Tromsø. Her må passasjerer forlate flyet for deretter å gå gjennom passkontrollen.

Og etter litt ventetid går man tilbake til flyet og fortsetter den videre reisen til Arktis.

Glemte å sjekke

Dette var ukjent for passasjeren og da hun sjekket på tavla ved Oslo Lufthavn lette hun bare etter flyavganger til Longyearbyen.

Siden hun var klar over at det bare var en eller to avganger til Longyearbyen denne dagen, gikk hun til den ene gaten som viste Longyearbyen på tavla, uten å sjekke flynummeret.

Klager har vedkjent at hun ikke sjekket flynummeret da hun fikk utlevert billettene av reiselederen på Gardermoen.

Ansvaret

Hun mener imidlertid at reiseselskapet bør påta seg ansvaret i denne saken blant annet fordi reiselederen ikke ringte klager eller sørget for «opprop» over høyttaleranlegget da klageren ikke møtte opp ved gaten.

SJEKK NØYE: Husk å sjekke at du venter ved riktig gate. Det er lett å gjøre feil. Foto: Odd Roar Lange
SJEKK NØYE: Husk å sjekke at du venter ved riktig gate. Det er lett å gjøre feil. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

Reiselederen hadde klagers telefonnummer på den samme listen som han hadde krysset klager av på ved utlevering av reisedokumentene denne dagen.

Reiselederen var følgelig klar over at klager var ankommet flyplassen, mente passasjeren.

Ingen informasjon

Billetten viste ifølge den uheldige passasjeren ingen indikasjon om mellomlanding eller at flyet skulle gå via Tromsø.

Klageren mente i tillegg reiselederen burde informert om dette da billettene ble utlevert på Gardermoen og hun mente hun skulle fått utlevert to billetter, én med innsjekk Oslo-Tromsø og én med Tromsø-Longyearbyen.

Reisearrangøren skriver at det på informasjonen klager fikk på forhånd framgikk at det skulle være mellomlanding i Tromsø, at klager hadde fått flynummer og informasjon om flyselskap.

Og at dette også sto tydelig på programmet de fikk utlevert på Gardermoen. Flybilletten stemmer med programmet og forhåndsinformasjonen, og de fikk boardingkort til riktig fly hvor de sjekket inn bagasjen.

Men klageren gikk til feil gate og ventet her til flyet til Longyearbyen hadde gått.

Dette sier Pakkereisenemnda

Klager møtte opp på Gardermoen og traff reiselederen. Hun fikk flybilletten med Norwegian av reiselederen på flyplassen, sammen med programmet med mobilnummeret til reiselederen.

Klager sjekket selv inn på automaten og gikk til gaten. Slik nemnda vurderer det er det den reisende som selv må følge med på om man står ved riktig gate og sjekke opplysninger på boardingkortet.

Basert på dette anbefaler Pakkereisenemnda at klager ikke gis medhold.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer