Flyreiser:

Stor prisendring

Smart å vite for deg som skal ut og fly i vinter.

LAVERE PRISER: Flyselskapet Flyr kom inn på det norske markedet med lave priser og høy servicegrad som viktigste konkurransefortrinn. Nå tvinges de de til å kutte kraftig i tilbudet. Foto: Odd Roar Lange
LAVERE PRISER: Flyselskapet Flyr kom inn på det norske markedet med lave priser og høy servicegrad som viktigste konkurransefortrinn. Nå tvinges de de til å kutte kraftig i tilbudet. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Konkurransen mellom flyselskapene i Norge gir lavere priser på flybilletter framover. I alle fall for dem som skal fly innenlands.

Dermed kan det være gode muligheter for dem som skal fly i forbindelse med en sein høstferie eller i jule- og nyttårshelga.

Flyselskapene har tusenvis av lavprisbilletter for salg akkurat nå, men passasjerene må også gjøre seg klare til kutt i rutetilbudet.

FORSVINNER: En god del bagasje forsvinner eller kommer forsinket frem etter flyreiser. Derfor kan det være lurt å gjøre dette før du sender bagasjen! Video: Storyblocks / Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Dyrere til utlandet

Mens resten av Europa ser prisøkninger på flybilletter på opp til 10 prosent, går det norske markedet i motsatt retning, mener flyselskapet Widerøe.

Årsaken til prisfallet på norske flybilletter er, ifølge Widerøe, en stor overkapasitet på norsk innlandsmarked som gir økt prispress og redusert lønnsomhet.

Dette kombinert med dempet generell etterspørsel etter flyreiser som følge av renteøkninger, økte energipriser og høy inflasjon gjør at Widerøe forventer et tøft marked framover.

Det som er dårlig nytt for flyselskapene, er gode nyheter for dem som vil ha billigere flybilletter.

Ikke fornøyd

- Vi er ikke fornøyde med det vi ser i markedet framover, sier kommersiell direktør i Widerøe Christian Skaug og fortsetter:

- Nedkjølingen i norsk økonomi er svært effektiv og ikke overraskende får dette også effekt på etterspørselen etter flyreiser. Det er spesielt blant ferie- og fritidsreisende vi har sett stor vekst etter pandemien. Når ser vi nedkjøling både blant ferie- og fritidsreisende samt tradisjonelle forretningsreisende.

Vedvarende høy drivstoffpris og gjeninnføringen av flypassasjeravgiften har økt kostnadene betydelig for flyselskapene. Men i motsetning til resten av Europa, gjør stor overkapasitet og tøff priskonkurranse på det norske innenlandsmarkedet det umulig å sende denne regningen videre til norske passasjerer, avslutter Skaug.

Riset bak speilet

Lavere inntekter for flyselskapene fører også til at de må redusere antall flyavganger.

- Som følge av bleke markedsutsikter tilpasser Widerøe kapasiteten og har allerede kuttet produksjon for vinteren tilsvarende ett fly fra og med oktober. Det forventes lavere etterspørsel og fortsatt høye drivstoffpriser utover høsten og gjennom vinteren, sier Widerøe-direktøren.

Flyr må kutte

For å komme gjennom den krevende vintersesongen, tar Flyr nå viktige grep for å kutte kostnadene, skriver selskapet i en pressemelding.

Populære utenlandsruter skal opprettholdes, men bare et begrenset antall innenlandsruter i Norge vil bli fløyet i vinter. Rutene til Bodø, Evenes, Kristiansund og Tromsø blir fjernet fra kartet og passasjerer som har bestilt billetter får nå beskjed om at de må finne annen reisemåte.

STRAMMER INN: Widerøe varsler en tøff vinter for flybransjen. Foto: Odd Roar Lange
STRAMMER INN: Widerøe varsler en tøff vinter for flybransjen. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

Selskapet vil bare fly fra Oslo til Bergen og Trondheim, samt tilby «juleruter» mellom noen byer i Norge i desember.

Flyr vil gjennom vinteren ha en bemanning tilsvarende 5-6 fly og de største kostnadsbesparelsene oppnås ved å kutte ruter som de ikke opplever som lønnsomme.

Følger med

Også SAS følger utviklingen tett.

- For vinteren skal vi i utgangspunktet fly det programmet som er satt opp. Men det er klart at vi i SAS også følger utviklingen i markedet løpende gitt urolighetene i makrobildet, sier pressesjef Tonje Sund i SAS til DinSide.

SAS meldte sist fredag at passasjertallet, slik det ser ut i dag, er ventet å komme tilbake til rundt 90 prosent av tallet før pandemien innen slutten av selskapets finansår 2023. SAS har avvikende regnskapsår, og neste trafikktallsrapport fra SAS kommer på fredag 7. oktober.

Lavere etterspørsel

- Vi har allerede sesongjustert rutetilbudet og det som ligger ute til salgs er det vi planlegger å gjennomføre, sier presseansvarlig Eline Skari i Norwegian til DinSide.

- Justeringen er gjort basert på en forventet lavere etterspørsel og økte kostnader. Samtidig er det sånn at vi evaluerer situasjonen fortløpende. Mot neste sommer øker vi flyflåten fra sommerens 70 fly til omkring 80 fly. Med større flyflåte kan vi tilby flere avganger på de mest populære rutene. Når det gjelder prisene så er de dynamiske og styres av tilbud og etterspørsel, og påvirkes blant annet av kapasiteten i markedet, sier Skari.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer