Rammet av streik:

Strandferie endte i reisekaos

Kenneth Fjeldstad og familien så fram til utenlandsturen. De var imidlertid ikke forberedt på at den i stor grad ville bli tilbrakt på flyplassen.

KREVENDE TUR: Det skulle bli utfordrende for Kenneth og familien å komme seg på ferie. Foto: Privat
KREVENDE TUR: Det skulle bli utfordrende for Kenneth og familien å komme seg på ferie. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Kenneth Fjeldstad (41) var klar for ei uke i idylliske Makarska i Kroatia. Med seg hadde han kjæresten Mailen (44), sønnen Nikolai (14) og stedattera på 14 år.

Mandag 27. juni var bagasjen pakket og familien sto reiseklare på flyplassen klokka 04. Så fikk de beskjed om at flyet, som egentlig skulle gå klokka 06.00, var seks timer forsinket.

- Vi tenkte vel egentlig «pytt pytt, det tåler vi jo», forteller Kenneth til Dagbladet.

Det familien ikke var forberedt på var at dette var det første av en rekke reiseproblemer.

Kronglete reise

Kenneth lot ikke forsinkelsene ødelegge humøret. Gjengen skulle fortsatt på en etterlengtet ferie.

- Mens vi satt og ventet på flyplassen, fikk vi melding om ombookinger fordi det var for mange passasjerer på flyet til Split. Da reagerte vi.

Det skulle bli en lang og kronglete reise for å komme seg på ferie.

41-åringen forteller at de først måtte fly til Finland, før de seinere fløy videre til Frankfurt. Her måtte de overnatte og finne hotell selv. Etter det fløy de til Zagreb, før de endelig kunne fly til Split.

Familien skal ha ankommet reisemålet 48 timer seinere enn planlagt. Ferien ble altså forkortet med to døgn.

SAS-STREIK: Hotellkonge Petter Stordalen sier han synes det er ufattelig leit at ting har blitt som de har blitt i SAS. Video: Expressen. Reporter: Daniel Ingmo Vis mer

Ombooket

Etter noen fine og deilige dager i den kroatiske sola, var det duket for hjemreise. Den ble imidlertid like kaotisk som turen nedover.

Flyet deres skulle egentlig gå mandag 4. juli klokka 18.00, men på grunn av fare for streik, satt familien samlet og fulgte med på en live-sending i tilfelle de skulle bli rammet. Så kom beskjeden:

Over 900 SAS-piloter gikk ut i streik.

Kenneth forteller at det etter dette tok cirka 30 minutter før de fikk beskjed om at flyet deres var kansellert.

- Vi fikk ombooket til Croatia Airlines og Lufthansa dagen etterpå. Da måtte vi fly fra Split til München og deretter videre til Oslo.

Måtte bli igjen

Da familien ankom Split lufthavn dagen etterpå, merket de at noe ikke stemte.

- Vi fikk beskjed om at vi manglet en plass på flyet. Dette gjaldt egentlig et av barna, men de på flyplassen skjønte raskt at vi ikke kunne sette igjen et barn, forteller Kenneth.

Familien oppsøkte Croatia Airlines som bekreftet at flyet var fullt og bare tre av dem hadde blitt ombooket.

Kenneth, Nikolai og stedattera reiste hjem til Norge. Kjæresten Mailen måtte bli igjen i Split.

41-åringen forteller at de har forsøkt å komme i kontakt med SAS eller Lufthansa for å finne ut hvor feilen ligger, men foreløpig uten hell. Kenneth hevder at da han forsøkte å kontakte SAS på nettet, var han nummer 338 i køen.

STREIK: Idris Azizi, fra Tønsberg, betalte over 60.000 kroner for å fly ned familien på fem til Kreta. Plutselig ble flyet kansellert. Reporter: Øystein Andersen Vis mer

Dyr flybillett

Mens Kenneth og barna fikk dra tilbake til Norge, måtte Mailen finne en ny måte å komme seg hjem på. Hun valgte å ta saken i egne hender.

- Vi har både hørt og lest om folk som er helt hjelpeløse etter forsinkelser og kanselleringer. Derfor tenkte vi at det enkleste var å kjøpe billett selv.

44-åringen fikk kjøpt en flybillett til 6000 kroner. Flyet gikk dagen etter familien sitt. Da Dagbladet snakket med Kenneth fortalte han at kjæresten er trygt framme på flyplassen og har fått ordnet boardingkort.

Til tross for alle utfordringene de møtte på, prøvde familien å holde humøret oppe.

- Det har jo vært så å si fire døgn med flyplass og reising, men barna har vært ekstremt tålmodige og vi har prøvd å gjøre det beste ut av det.

Kenneth forteller at i stedet for øyhopping så ble det byhopping denne sommeren. Familien tok en koselig lunsj i Frankfurt og vandret litt i gamlebyen i Split.

Nå gleder de seg til Mailen er hjemme så de endelig kan slappe av.

Standardisert erstatning

Juridisk seniorrådgiver, Thomas Iversen, har fortalt til DinSide at reisende i utgangspunktet har krav på å bli transportert til sluttdestinasjonen så snart som mulig. Dersom reisen din blir innstilt eller forsinket i mer enn fem timer, og det nye tidspunktet ikke passer, har man krav på full refusjon.

- I tillegg til refusjon eller ombooking vil passasjerer som får flyturen kansellert eller mer enn tre timer forsinket, ha krav på en standardisert økonomisk erstatning.

Det betyr at dersom reisen din blir utsatt for eksempel et døgn, så har du krav på at flyselskapet tar regninga for hotellet du har booket ved sluttdestinasjon, som du da ikke får brukt på grunn av forsinkelser.

- Den standardiserte erstatningen gjelder uten at passasjeren dokumenterer med kvitteringer hvor stort økonomisk tap vedkommende har. Hvis flyselskapet er forpliktet til å betale, så skal de betale summen uansett. Dette utgjør en forskjell fra tradisjonell erstatning, sier Iversen til DinSide.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer