Flystreik

Streikerammes

Dette har du krav på og dette skal du gjøre nå.

PÅ BAKKEN: Bakkemannskapene på Berlins store flyplass går ut i streik på onsdag. Foto: Odd Roar Lange
PÅ BAKKEN: Bakkemannskapene på Berlins store flyplass går ut i streik på onsdag. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Minst 35 000 flypassasjer rammes når bakkemannskapet på Berlin Brandenburg Airport legger ned arbeidet onsdag. En rekke fly med passasjerer som skal til Norge er blant de streikerammede,

6000 bakkeansatte tas ut i streik for å presse gjennom kravet om en lønnsøkning på 500 euro, rundt 5000 kroner.

LOCKOUT: Forbrukerrådet forteller at det er mer enn bare flybilletten som kan bli refundert. Video: Dagbladet TV. Programleder: Håvard T-L Knutsen. Vis mer

Vel 300 avganger er nå kansellert.

Både Norwegian og SAS har gitt beskjed til sine passasjerer at flyet til Oslo er kansellert. I tillegg har en rekke andre flyselskap ruter med mellomlanding til Norge fra flyplassen i Berlin.

FIKK SMS: Norwegianpassasjerene har fått denne meldingen.
FIKK SMS: Norwegianpassasjerene har fått denne meldingen. Vis mer

Hvor mange nordmenn som blir rammet av streiken er foreløpig uklart. Men mange reisende er på reise mellom Norge og Berlin i forbindelse med den store messa Grüne Woche som arrangeres denne uka.

Dette skal du gjøre

Mange reisende lurer på hva de nå skal gjøre. Du får beskjed fra flyselskapet du skal reise med. Denne beskjeden kommer via SMS eller på e-post. Du kan også finne informasjon på flyselskapets nettside.

Har du kjøpt billetter via et ordinært reisebyrå vil de også kunne hjelpe deg.

Dersom det er svært viktig for deg å reise så kan det være en løsning å kjøpe nye flybilletter med avreise fra for eksempel Sverige eller Danmark.

Men slike løsninger må du organisere selv. Det kan være smart å kontakte et reisebyrå for å få hjelp til slike oppgaver.

Hva med pengene dine?

Reiseforsikringen dekker ikke tap du har ved streik.

Har du kjøpt og betalt hotellopphold uten refusjonsrett er pengene tapt dersom du ikke møter opp, selv om det skyldes en streik som kom uforvarende på deg.

Dersom du i stedet har kjøpt en pakkereise så vil både flyreise, eventuell leiebil og hotellopphold bli refundert fra dem du kjøpte reisen hos.

Dersom du mister arbeidsinntekt på grunn av at du ikke kommer deg dit du skal så har du dessverre ingen krav til å få dekket dette, men flyselskapet skal hjelpe deg å komme deg til bestemmelsesstedet ved hjelp av annen transport.

Eller du kan få pengene for flybilletten tilbake.

Disse pengene skal du ha på din konto innen sju dager.

Har du handlet via søkemotor?

Det er ikke sikkert at flyselskapet har informasjon om ditt telefonnummer/e-postadresse.

Dette kan skyldes at du har kjøpt billetten via en såkalt søkemotor som ikke har videresendt disse opplysningene til flyselskapet.

I utgangspunktet skal du ha beskjed om alternative transporttilbud sammen med beskjeden om kanselleringen.

Legg ut selv og ta vare på alle kvitteringer. Send inn krav om refusjon så snart som mulig. Ventetida kan bli lang.

Men søkemotorkunder kan måtte skaffe denne informasjonen på egen hånd.

Eller: Du kan gå inn på flyselskapets egen side, lage deg en brukerprofil og legg inn reisen din der.

Få pengene tilbake

Videre skal du tilbys omruting eller heving av billettkjøpet mot full refusjon (også gebyrer) samt utgifter du har hatt til transport til reisens opprinnelige startsted.

Passasjeren skal også tilbys mat og drikke som står i rimelig forhold til ventetida, samt hotellutgifter og transport mellom flyplass og hotell, som er nødvendig i påvente av alternativ transport/hjemtransport.

Ved en «vanlig» kansellering ville passasjeren hatt rett til en standardkompensasjon som varierer fra 250–600 euro avhengig av flyturens lengde.

Dette gjelder med mindre flyselskapet kan godtgjøre at kanselleringen skyldes «ekstraordinære omstendigheter» som ikke kunne vært unngått «selv om alle rimelige tiltak var truffet».

Erstatning ved streik

En streik, som ved tilfellet er i Berlin, er flyselskapene ikke er en part i forhandlingene. Da regnes det som en slik ekstraordinær omstendighet.

Dermed vil trolig du ikke ha krav på kompensasjonsdelen.

Det ville stilt seg annerledes dersom det var en konflikt i selve flyselskapet.

Her kan du lese mer om hvordan du skal forholde deg når det gjelder dine rettigheter.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer