Superraskt i Asia

Japanerne har hastighetsrekorden med 581 kilometer i timen, men det er kineserne som kan skryte av å ha den raskeste banen i kommersiell trafikk.

Publisert
Sist oppdatert

Japan

Japan er høyhastighetstogenes vugge. Her kom høyhastighetstog i trafikk så tidlig som i 1964. Japanernes høyhastighetstog er av typen Shinkansen ”bullet train”. Første strekning ut var Tokyo-Osaka, og hastighetene var oppe i 200 kilometer i timen. I dag er det tre generasjoner Shinkansen-tog som kjøres på japanske skinner; de raskeste er den nyeste typen: Shinkansen 500, som har en imponerende 15 meter lang og spiss nese som skal minske luftmotstanden. Maksfart på disse ferskeste kroppene i familien er 300 kilometer i timen, men hastighetsrekorden til Shinkansen er imponerende 443 kilometer i timen.

Det japanske jernbaneselskapet Central Japan Railway Co. driver med tester for å utvikle enda raskere jernbaner, i samarbeide med Japan’s Railway Technology Research Institute. De tester ut maglev (magnetic levitation) tog på en egen spesialbygget test-strekning. Maglev-toget svever på elektromagnetiske puter, og bremses altså ikke av friksjon som oppstår mellom skinner og hjul på konvensjonelle tog. Japanerne forsøker stadig å presse maglev-togene opp i stadig høyere hastigheter, siste rapporterte rekord fra desember 2003 lyder på anselige 581 kilometer i timen. Utviklingen av maglev-togene er et nasjonalt finansiert prosjekt, hvor målet selvsagt er å få systemet klart for praktisk bruk.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.