Charterferie:

Sydenregning overrasker

Da kan de sende deg nytt ekstrakrav lenge etter at ferien er betalt.

DRØMMEFERIE: Har du allerede begynt å drømme om en sydenferie neste år? Foto: Enrique Calvo
DRØMMEFERIE: Har du allerede begynt å drømme om en sydenferie neste år? Foto: Enrique Calvo Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Å bestille en charterreise tidlig har ofte vært en garanti for å sikre seg de billigste reisene og full kontroll over utgifter til reise- og opphold.

Dersom man i tillegg kjøpte en all inklusive-reise utvidet man sikkerheten også til å gjelde mat- og drikkekostnadene.

VANNLÅSEN: Har du sett denne før? Det er en vannlås, og den bør renses overraskende ofte sånn at man unngår unødvendige konsekvenser. Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Alle de norske store charterselskapene forteller om økt interesse for nettopp reiser det alt er inkludert.

Ekstraregning

Men de færreste er klar over at de kan få en ekstraregning i e-postkassa fra reisearrangørene selv lenge etter at reisen er bestilt og fullt ut betalt.

Dette står oppgitt i reisevilkårene når du bestiller. Men hvem leser vel disse grundig når man bestiller ferien?

Det bør du kanskje gjøre neste gang.

For nå advarer Forbrukerrådets reisejusekspert Thomas Iversen mot den skjulte prisfella som gir reisearrangøren rett til å sende deg en ekstra regning.

Kan øke prisen

- Det følger av pakkereiseloven § 19 at arrangøren kan øke prisene på allerede inngåtte pakkereiseavtaler hvis tilstrekkelige forbehold er tatt i avtalen med den reisende. Den samme bestemmelsen setter likevel grenser for hvilke forhold som kan føre til økninger i prisen, sier Iversen og forklarer nærmere:

- Prisen på pakkereisen kan bare økes som en direkte følge av endringer i prisen på persontransport som følge av prisen på drivstoff eller andre energikilder. Prisen kan også økes dersom det kommer som følge av endringer i skatte- eller avgiftsnivået for reisetjenestene som inngår i avtalen, eller valutakurser av betydning for pakkereisen.

DYRT BLIR DYRERE: Prisen på sydenbilletter vil trolig stige neste år. Foto: Jaime Reina
DYRT BLIR DYRERE: Prisen på sydenbilletter vil trolig stige neste år. Foto: Jaime Reina Vis mer

Du skal varsles

Men arrangøren av en pakkereise kan ikke sette opp prisen helt fram til avreise.

- Dersom prisen skal økes, skal den reisende få beskjed seinest 20 dager før pakkereisen begynner. Prisendringer tettere opp til avreise enn 20 dager er ikke lov. Dessuten skal informasjonen om prisøkningen, inkludert beregningen av nye kostnader, være skrevet på et klart og tydelig språk.

Men det er ikke helt sikkert at du må akseptere regningen. Det kommer an på beløpet.

- Hvis den arrangøren foreslår å øke prisen på pakkereisen med mer enn åtte prosent, har den reisende rett til å avbestille pakkereisen uten å betale gebyr. Arrangøren kan sette en frist for slik avbestilling.

Må leses nøye

Manges erfaring med nettbestilling er at det kan gå litt fort i svingene, og man glemmer å lese alt som står «med liten skrift»

- Retten til prisjustering kommer av og til overraskende på reisende, som ikke har lest vilkårene for pakkereisen godt nok, sier Iversen.

- Dette gjelder særlig hvis du har bestilt reisen i svært god tid, siden prisveksten i perioden fra bestilling til avreise kan føre til at prisen går en del opp.

Det stemmer at pakkereiseloven tillater arrangørene å ta ut tilleggsbetalinger og sende regning til kundene etter gitte regler. Årsaken skal blant annet alltid kunne dokumenteres og jeg vet at noen operatører har valgt dette for eksempel ut ifra ekstra store valutakostnader, sier Vings norske sjef, Marie-Anne Zachrisson.

- Vanskelig å spå

- Vi i Ving har ikke sendt ut noen krav om etterbetaling verken på grunn av økte avgifter eller valutakostnader til tross for til dels store kostnadsøkninger i det siste. Vi har valgt en dynamisk prissettingsmodell og kan regulere priser opp eller ned, men bare på usolgte reiser.

- Kan det bli aktuelt i tida som kommer?

- Hva framtida vil bringe er vanskelig å spå, men pr. nå har vi ingen planer om å ta ut noen ekstra kostnader fra allerede innbookede gjester, sier hun.

Har du et tips om sydenturer?

Har du et tips om sydenturer?

Hei, jeg heter Odd Roar Lange og er reiseekspert og -journalist for DinSide og Dagbladet. Har du et tips om Sydenture og ønsker å fortelle din historie på Norges største forbrukernettsted DinSide.no? Eller har du en opplevelse, et spørsmål eller et smart forslag som andre bør få kjennskap til?