Tao, shopping og Burberry

Lykke er å meditere under et ginkgotre. Eller å shoppe vilt på piratmarkedene i Kina. Lykken er i alle fall viktig og mye av den finner du i Kina.

Publisert
Sist oppdatert

- Her leste herr Shung Dazian bøker, forbedret kalligrafien sin og laget selvportretter av seg selv, mediterende under et bonzaitre, forklarer den engelsktalende guiden Xu Feng. I den vakre Master of Nets Garden, med ginkgo- og magnoliatrær, bodde Shung Dazian sammen med kone og to konkubiner. Han var taoist, og levde tilbaketrukket frem til kommunistene kom, og hele husholdningen flyktet til California, hvor han døde for ti år siden. De vakre tegnene som er skrevet på tavler og på maleriene i Shun Dazians hage og ellers rundt om i Kina, varsler at lykke og fremgang vil komme. I Kina finnes det i dag mange former for lykke. Det er bare å spørre turist Knut Einar Stenvik fra Hokksund på flyplassen i Shanghai. Han sliter med mange kilo overvekt - i koffertene. - Jeg har handlet for 5.000 yuan, cirka 4.000 norske kroner. Men det skyldes bestillingen på pashmina, gliser Stenvik. - Jeg har handlet silkedyner, klær, vesker og pashminaskjerf.

Shopping

Foruten tempelbesøk og ekskursjoner til bonzaihager, stod shoppingmulighetene høyt i kurs hos de rundt 20 millioner utenlandske turistene som i fjor besøkte Kina. Bodene på piratmarkedene er fulle av Nike, Adidas, Tommy Hilfiger, Ralph Lauren, Donna Karan og av billigmerkene Zara, Gap og Mango, alt made in China. Noen av navnene har fått en kinesisk vri. Boss blir til for eksempel Obss, Gap blir til Fap og jeansprodusenten Tommy Hilfiger har konvertert til blant annet Billy Hilfiger på det kinesiske kopimarkedet. I Guanquian Shopping Street i Suzhou spilles det kinesisk sukkerpop. Jentene har trange Dolce & Gabbana-jakker - made in China - og hvite skaistøvletter. De tøffeste gutta har lyste striper i luggen og intellektuelle briller. Det later ikke til at dikter Zhuang-Zi og Konfucius er like pop som shopping. - Lis jacket velly nice, I give discount, sier en selger og hakker løs på en kalkis. - You pay 800 yuans fol jacket. Bulbelly, yes, you like Bulbelly? - Burberry-trenchen selgeren tilbyr er vindtett, har fleecefor, stor hette og innvendig glidelås i tillegg til en knappestolpe med det kjente beige rutemønsteret. Det er en utmerket jakke. Men 800 yuans, tilsvarende 640 kroner, er i høyeste laget for en piratkopiert jakke som man ikke har planlagt å kjøpe. Shoppinghjertet sladrer ubehersket til selgeren. - Du må alltid prute. Tast inn det du vil betale på selgernes kalkulatorer, sa en flyvertinne om bord på SAS-flyet til Shanghai. - Og husk; går de ikke med på prisforslaget, lat som om du går. Jeg prøver meg på flyvertinnemantraet og håper at guden for de gode forretninger er meg nær: - 150 yuans, tenker jeg og taster inn sifferne på kalkisen. - You clazy! hviner selgeren. - Lis is Bulbelly, velly expensive, velly nice, sier hun. Jeg taster inn 200 yuans. - You velly, velly clazy, sier den vevre selgeren. - Slett ikke, sier jeg. - Hasta la vista. Ettersom jeg slett ikke hadde planlagt å kjøpe jakke, Bulbelly eller ikke Burberry, og fordi jeg ikke får impulsproduktet ned i en impulsvennlig pris forlater jeg etablissementet. - No, no, you like jacket? 220 yuans? - Me don't like jacket that much. 200 yuans, gliser jeg. Damen står på sitt. 220 yuans. Jeg går. Men guden for shopping viser nåde. - I'll give nice jacket, you like jacket. 200 yuans, sier hun. Hun putter den ned i en pose. Jeg vet egentlig ikke hvem som er mest shanghaiet, jeg eller selgeren. Jeg fikk en varm jakke, god i sømmen, til prisen av en parmaskinkepizza og et glass pils på Villa Paradiso på Grünerløkka i Oslo.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.