Reiseklager

Taper tusenlapper etter klagefeil

Unngå disse tabbene neste gang du reiser.

KOM DU DEG IKKE AV GÅRDE: Tusenvis av reisende fikk trøbbel da flyreiser ble kansellert. Nå opplever de trøbbel på nytt, fordi de klager på feil måte. Foto: Odd Roar Lange
KOM DU DEG IKKE AV GÅRDE: Tusenvis av reisende fikk trøbbel da flyreiser ble kansellert. Nå opplever de trøbbel på nytt, fordi de klager på feil måte. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Erstatningskravene strømmer inn til flyselskapet SAS etter sommerens streik, kansellerte reiser og forsinkelser.

Mange venter fortsatt på pengene sine - og én av årsakene kan være at man har gjort feil når klagen sendes inn.

Her får du tips om feil som mange gjør, og svar på hvordan du kan unngå tabbene.

SAS-STREIKEN: Dette har du krav på om SAS kansellerer flyreisen din. Video: Embla Hjort-Larsen / Storyblocks. Vis mer

Send til rett sted

Dersom du sender klagen til feil sted kan du komme til å tape tusenlapper.

Og det er ikke alltid at det lønner seg å sende kravet til flyselskapet.

- Alle som har krav på tilbakebetaling fra SAS, skal naturligvis få det. Vi anbefaler alltid å sjekke reiseforsikringene også, og hva som dekkes av den. Mange kan ha forsikringer som er mer sjenerøse enn de reglene som gjelder for luftfarten, sier pressesjef Tonje Sund i SAS til DinSide.

Ikke gjør det feil

- Vårt mål og ønske er naturligvis å få passasjerene av gårde til sin destinasjon til avtalt tid – og det aller meste av tiden er det slik. Men uforutsette ting kan skje i en operativ flyhverdag med forsinkelser og kanselleringer som resultat, og da kan det være bra å vite hvordan man søker om refusjon og kompensasjon på riktig måte – slik at man får det man har krav på.

Er du usikker, sjekk flyselskapets nettside eller kontakt dem via kundeservice.

Her gir vi deg noen tips på hvordan du unngår å havne i fella når du skal ut og reise og ikke alt går etter planen.

Refusjon av ubrukte billetter og erstatning for utgifter til nye billetter

Hva skjedde? Du har fått flygingen din kansellert og har bestilt nye billetter på egen hånd.

Ikke gjør denne feilen: Det hender passasjerer krever både refusjon av opprinnelige billetter og erstatning for de utgiftene de hadde til nye billetter.

Men da blir turen gratis. Flyselskapet skal tilstrebe at det skal være samsvar mellom det tapet du har lidt og det du får erstatning for innenfor gjeldende lovgivning.

Dette skal du gjøre: Be om å få refundert de ubrukte SAS-billettene, det har du krav på.

Erstatning for forhåndsbetalte utgifter

Hva skjedde? Du har booket billetter til konsert i London, men flygingen din ble kansellert og du rakk ikke konserten.

Ikke gjør denne feilen: Det hender at passasjeren søker om kompensasjon for de ubrukte konsertbillettene.

Men hva du eventuelt har planlagt å gjøre på destinasjonen er ikke synlig for flyselskapet, noe som er en del av grunnen til at det ikke kan kreves erstattet.

Dette skal du gjøre: Sende inn søknad om refusjon for flybilletten. Dette har du krav på, da avtalen du har med flyselskapet er å få deg fra A til B.

Flyreiser med flere strekninger som er satt sammen av kunden selv

Hva skjedde? Du skal fra Oslo til Madrid med mellomlanding i København, og har bestilt med flyselskap A fra Oslo til København og med flyselskap B fra København til Madrid. Oslo-København blir forsinket og du rekker ikke flyet København-Madrid.

Det hender passasjerer ber om refusjon og kompensasjon for det flyet de ikke rakk fra København til Madrid.

Men har du ulike bestillinger med ulike flyselskap, er du selv ansvarlig for å komme deg videre fra flyplassen du mellomlander på. Du kan altså ikke kreve tilbakebetaling fra flyselskap A for den tapte reisedelen fra København til Madrid.

Hva skal du gjøre? Vi anbefaler å bestille gjennomgående billett. Det vil si hele reisen i én booking og med ett og samme flyselskap – og eventuelle partnere.

Da ser flyselskapet hele reisen din i sine systemer og har ansvar for å få deg helt fram til sluttdestinasjonen. Og du vil kunne ha krav på refusjon for hele reisen, dersom noe uforutsett skulle skje.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer