Hver uke tar vi opp klagesaker som kommer inn til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser og Klagenemnda for rutefly. Her havner saker som turoperatøren eller flyselskapet og kunden ikke greier å bli enige om på egen hånd. Rundt 40 prosent av sakene som behandles i Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser, får medhold.

Skroll ned for mer.
Turistene bestilte leilighet med havutsikt, men det fikk de ikke. De tok problemet opp med reiseselskapet som tilbød flytting til et billigere hotell. I utgangspunktet mente klagerne dette var et bedre alternativ, men etter å ha bodd der noen dager angret de og ville tilbake til den første leiligheten. Trafikkstøyen ved det nye hotellet var stor, og leiligheten var mindre enn den de hadde bestilt. De fikk imidlertid ikke flytte tilbake.
Delvis havutsikt
Reiseselskapet innrømmer at leiligheten klagerne fikk, ikke hadde mer enn delvis havutsikt, og har gitt kompensasjon. Der er ikke villige til å betale ytterligere erstatning slik klagerne krever.
Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser påpeker at mangler gir rett til forholdsmessig prisavslag, med mindre de avhjelpes innen rimelig tid og uten vesentlige ulemper for kjøperen. I denne saken foreligger det en mangel, og nemnda mener at selskapets tilbud om annen leilighet på et annet hotell i dette tilfellet ikke er tilfredstillende. De påpeker at det nye hotellet verken har strandbeliggenhet eller toromsleilighet, og at det i tillegg var mer støy her enn på det hotellet klagerne hadde bestilt.
Nemnda gir klagerne rett på 4.000 kroner i prisavslag. Summen er inkludert 1.200 kroner som de tidligere har fått fra reiseselskapet, og er beregnet ut fra en sammenligning mellom avtalt innkvartering og faktisk innkvartering.