Tapt havutsikt = 4.000 kroner

Turistene bestilte rom med havutsikt. Det fikk de ikke før de byttet til et annet hotell.

Publisert
Sist oppdatert

Hver uke tar vi opp klagesaker som kommer inn til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser og Klagenemnda for rutefly. Her havner saker som turoperatøren eller flyselskapet og kunden ikke greier å bli enige om på egen hånd. Rundt 40 prosent av sakene som behandles i Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser, får medhold.

Skroll ned for mer.Turistene bestilte leilighet med havutsikt, men det fikk de ikke. De tok problemet opp med reiseselskapet som tilbød flytting til et billigere hotell. I utgangspunktet mente klagerne dette var et bedre alternativ, men etter å ha bodd der noen dager angret de og ville tilbake til den første leiligheten. Trafikkstøyen ved det nye hotellet var stor, og leiligheten var mindre enn den de hadde bestilt. De fikk imidlertid ikke flytte tilbake.

Delvis havutsikt

Reiseselskapet innrømmer at leiligheten klagerne fikk, ikke hadde mer enn delvis havutsikt, og har gitt kompensasjon. Der er ikke villige til å betale ytterligere erstatning slik klagerne krever.

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser påpeker at mangler gir rett til forholdsmessig prisavslag, med mindre de avhjelpes innen rimelig tid og uten vesentlige ulemper for kjøperen. I denne saken foreligger det en mangel, og nemnda mener at selskapets tilbud om annen leilighet på et annet hotell i dette tilfellet ikke er tilfredstillende. De påpeker at det nye hotellet verken har strandbeliggenhet eller toromsleilighet, og at det i tillegg var mer støy her enn på det hotellet klagerne hadde bestilt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer