Billett-trøbbel:

Tastefeil koster dem 60 000

Nå kan drømmeturen ryke for Oluf og Gunn.

EN TUE VELTER STORT LASS: Gunn Ellingsen ble til Ginn da Oluf Sandvik trykket på feil bokstavtast. Det kan bli en meget kostbar feil. Foto: Privat
EN TUE VELTER STORT LASS: Gunn Ellingsen ble til Ginn da Oluf Sandvik trykket på feil bokstavtast. Det kan bli en meget kostbar feil. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Kan én enkelt bokstav skape store problemer?

Dersom du spør Oluf Sandvik og samboeren Gunn Ellingsen i Nittedal så kommer svaret til å være et unisont ja.

For en bitte liten bokstavfeil i billettbestillingen hos flyselskapet kan komme til å koste dem over 60 000 kroner.

TIPS: Dette er genialt om du vil se serie eller film på flyet! Video: Hanna Krogh-Reinsnes. Klipp: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Flyttingen av seter i flyet endte med en bitte liten tastefeil. Dermed kan drømmereisen til Bali i jula gå skeis.

Drømmeturen

I april i år bestilte paret en reise til Singapore med SAS. Julereisen skal etter planen gå fra Oslo den 15. desember, dersom den i det hele tatt blir noe av.

I så fall er reiseruta slik: Oslo til London med SAS og videre med Singapore Airlines til Singapore. Returen går med Singapore Airlines til København og deretter med SAS til Oslo.

Hele dette billettkjøpet på i alt 35 000 kroner er gjort samlet gjennom SAS.

Etter 10 dager i Singapore skal de videre 14 dager på Bali, før de reiser via Singapore og hjem til Oslo.

Til sammen kommer hele reisen på 60 000 kroner.

Byttet sete

Men på grunn tastefeilen vurderer de nå å måtte droppe turen, fordi de ikke har råd til nye billetter. Dermed går de på et stort økonomisk tap.

Paret hadde kjøpt en billett i klassen «økonomi pluss», som er mulig å endre, men ikke å refundere.

- Det har vært litt fram og tilbake med tanke på setevalg, og den 14. oktober gikk jeg inn på SAS-nettsida og endret setet.

Og her kom jeg i skade for å skrive feil navn på Gunn. Jeg skrev «Ginn». Bokstavene U og I står rett ved siden av hverandre på tastaturet og jeg oppdaget rett og slett ikke tabben før etter noen dager, forteller den uheldige Oluf Sandvik til DinSide.

Trøbbel

- Jeg kontaktet SAS som sa at de ikke kunne gjøre endringer fordi reisen hovedsakelig blir foretatt med Singapore Air, selv om all booking var gjort hos SAS.

DEN UHELDIGE Paret: Oluf Sandvik tastet en liten feil som kan by på en stor kostnad for ham og Gunn Ellingsen. Foto: Privat
DEN UHELDIGE Paret: Oluf Sandvik tastet en liten feil som kan by på en stor kostnad for ham og Gunn Ellingsen. Foto: Privat Vis mer

Deretter kontaktet jeg Singapore Airlines, som sa at det kunne endres. Så lenge det bare var én bokstav så ville en kopi av pass være nok for dem, men det var SAS som hadde utstedt billett og SAS måtte gjøre endringer. Singapore Air skulle lage en merknad på bookingen om at vi ønsket å korrigere fornavnet til Gunn.

Må droppe reisen?

- Denne merknaden så også SAS i datasystemet da jeg ringte tilbake til dem, men her stoppet det opp. De hadde regler som var strengere enn Singapore Airlines’. De ville eller kunne ikke gjøre endringer på bokstaven, mener Oluf Sandvik og fortsetter:

- Jeg forstår at det er jeg som har gjort en feil, men dette synes jeg er en forferdelig firkantet kundebehandling.

- Et gebyr for endringen ville vært ok, men at billetten blir gjort ugyldig på grunn av én bokstav, det er rett og slett forferdelig.

- Men nå kan resultatet bli at jeg nå må kansellere ferieturen for oss to. For vi har ikke råd til å kjøpe nye billetter til og fra Singapore, sier en skuffet Sandvik.

Dette sier SAS

Tonje Sund, som er pressesjef i SAS, sier dette om navnetrøbbelet:

- Via SAS’ bookingsidé kan man bestille reiser som inkluderer strekninger operert av andre flyselskaper, gjennom Star Alliance-samarbeidet. Dette gjør at man kan fly sømløst over hele verden.

- Vi har en regel som gjør at man kan kansellere flygingen gratis innen 24 timer etter bestilling dersom billetten kjøpes mer enn 24 timer før avgang.

SJEKK NØYE: Les over reisedokumentene så snart du har mottatt dem. Sjekk at det ikke er noen feil. Foto: Odd Roar Lange
SJEKK NØYE: Les over reisedokumentene så snart du har mottatt dem. Sjekk at det ikke er noen feil. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

Dermed kan man også rette opp eventuelle feil som er gjort i bookingen.

Rent systemteknisk tillater ikke Singapore Airlines at SAS gjør denne navneendringen, så det er riktig at endringen her må gjøres av flyselskapet som opererer den aktuelle strekningen.

Sjekk nøye

- På generelt grunnlag er det viktig at man sjekker reisedokumentene når man mottar dem, da det kan være ulike regler på tvers av flyselskap og landegrenser hva gjelder endringer. Hadde kunden tatt kontakt med oss innen den gjeldende 24-timersfristen, ville billetten ha ligget «åpen» og endring ville vært mulig.

- Hva kan dere gjøre for å løse denne saken?

- Vi forstår naturligvis at dette er en lei situasjon for kunden og ønsker å ha en dialog med dem om hva vi kan gjøre for å hjelpe, sier pressesjef Tonje Sund til DinSide.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer