Du har kanskje kjent på følelsen: Du står og venter på den forhåndsbestilte taxien. En som aldri dukker opp eller som ankommer så lenge etter bestillingen at du ikke rekker flyet.
Fortvil ikke, du kan ha gode rettigheter i ermet. Blant annet muligheten til å få ny flybillett betalt av taxiselskapet.
Erstatning
- Dersom taxien ikke dukker opp til avtalt tid eller ikke kommer i det hele tatt kan du ha krav på erstatning for det økonomiske du har som følge av forsinkelsen, sier forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Men du kan ikke gamble på å få en ny flybillett betalt dersom du ikke forsøker å finne en løsning på egen hånd.
Du er ansvarlig for å begrense eventuelle økonomiske tap, ved å for eksempel bestille en ny taxi eller velge et annet transportmiddel om er det er mulig.
Tap som oppstår fordi du kommer for sent til reisemålet, sånn som tapt arbeidsfortjeneste, vil oftest falle utenfor det du kan kreve erstattet.
Bestill i god tid
- I praksis betyr dette at dersom du har beregnet rimelig tid, men ikke rekker flyet fordi taxien ikke dukket opp, vil du kunne kreve erstatning for ekstrakostnadene. Krav på erstatning faller bort hvis forsinkelsen skyldes hendelser utenfor selskapets kontroll, slik som trafikkulykker eller ekstreme værforhold, forklarer Thomas Iversen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger