Londonturisten hadde planer om teaterbesøk i storbyen, og bestilte fem billetter til Phantom of the Opera. Problemene oppstod da han ombestemte seg.
Mer ser du nedover på siden.
Bindende bestilling

Klager er klar over at bestillingen var bindende, men han tok likevel kontakt med Star Tours kontor i London. Der sa de at kontoret kunne overta billettene for videresalg. Senere ble han oppringt av samme kontor: Han måtte møte der siden billettene ikke kunne avbestilles. Daglig leder ved kontoret sa at egentlig kan ikke klager få penger tilbake, men siden han hadde fått feil beskjed skulle selskapet ta kostnaden. Derfor har klager ikke betalt billettene.
Uenighet om betalingsplikt
Star Tour peker på at klager var klar over at billettene ikke kunne refunderes eller kanselleres. Siden den første, feilaktige beskjeden ble korrigert i løpet av kort tid, mener de at klager skal betale.
Reklamasjonsnemnda blir ikke enige i sin behandling. Flertallet mener selskapet må rette seg etter aksepten av avbestillingen, selv om dette er en feil, og klager kjente betingelsen. Mindretallet er uenig, og mener at klager hele tiden var klar over at billettene ikke kunne refunderes, og derfor bør betale.
Nemnda anbefaler imidlertid at Star Tour frafaller kravet om betaling overfor klageren, og dekker billettkostnaden selv.
Hvordan kan du få penger tilbake?
Verktøy for reiselyst
Skiguiden gir deg lesernes egne karakterer, vurderinger og opplevelser fra norske skisteder. Du kan også avlegge egne stemmer og skrive artikler. Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted. Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv. Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.