Flyteknikerstreiken:

- Telefonstorm

Fortvilte kunder tar kontakt, ifølge forsikringsselskapet If.

FLYSTREIK: Reisende rammes av konflikten mellom Norsk Flytekniker Organisasjon og NHO Luftfart. Foto: Odd Roar Lange
FLYSTREIK: Reisende rammes av konflikten mellom Norsk Flytekniker Organisasjon og NHO Luftfart. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert

Natt til lørdag forrige uke gikk flyteknikere ut i streik etter at Norsk Flytekniker Organisasjon og NHO Luftfart ikke kom til enighet under lønnsmeklingen hos Riksmekleren.

Det fører til kansellerte flyavganger og utfordringer for reisende med SAS, Norwegian og Widerøe, skrev DinSide i helga.

PASSKAOS: Har du ikke rukket å skaffe deg nytt pass før sommerferien? Frykt ikke, disse stedene kan du besøke uten pass. Reporter: Maja Walberg Klev. Vis mer

Det koker på linjene

Utfordringene fører til at fortvilte passasjerer tar kontakt med Europeiske Reiseforsikring med spørsmål om hvilke rettigheter de har og hva forsikringen. Ifølge selskapet koker det på linjene.

- Inngangen til årets sommerferie preges av passtrøbbel, flyplasskaos, kansellerte fly, ombookede fly og hetebølge. Som om ikke det var nok blir det streik blant flyteknikerne, og en mulig streik blant piloter i deler av SAS-systemet. Da sier det seg selv at kundene ringer, sier Andreas Handeland, kommunikasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring og If, i en pressemelding.

Forsikringsselskapet sier reiseutfordringene skaper telefonstorm fra kundene, men understreker at forsikringen ikke dekker streik.

- Det er ikke fordi vi ikke ønsker å hjelpe til, men fordi vi ikke skal blande oss inn i en arbeidskonflikt. Jeg tror de fleste skjønner at det hadde blitt feil, sier han.

I stedet er det flyselskapene som har ansvaret med å booke om reisende eller refundere penger til dem som rammes av streiken.

Europeiske Reiseforsikring opplever likevel flere innmeldte saker fra sine kunder om dagen, men at disse går på avbestillinger, forsinkelse på bagasje, sykdom og skader, avslører Handeland.

Du får beskjed

Hvis du er berørt av streiken og lurer på hva du skal gjøre nå, deler vi flere nyttige tips i denne saken.

Du får beskjed fra flyselskapet du skal reise med. Denne beskjeden kommer via SMS eller på e-post. Du kan også finne informasjon på flyselskapets nettside.

Har du kjøpt billetter via et ordinært reisebyrå så vil de også kunne hjelpe deg.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer