Det kan være litt av en tålmodighetsprøve å forsøke å komme gjennom til flyselskapene på telefon. Vi har testet ventetiden på bookingtelefonene til Braathens, Norwegian, SAS, Sterling og Widerøe.
Hos verstingen må vi vente opptil ti minutter og 55 sekunder før vi får svar, mens bestemann svarer etter kun 31 sekunder.
Skroll ned for mer om testen og resultatene.
Om testen
Vi har testen ventetiden på telefonbestillingstjenestene til fem flyselskaper. Testen er gjort i fem runder; i to perioder mandag 22. september og i tre perioder tirsdag 23. september. Vi har tatt tiden fra den automatiske svartjenesten "tar" telefonen og gir oss ymse valgmuligheter, og til en kundebehandler svarer. Vi har måttet ta noen valg underveis, og der det har vært mulig har vi siktet oss inn på innenlandsreiser, fritidsreisende og billigste billett.
Første problem: Finn nummeret
Den første utfordringen er å finne telefonnummeret til flyselskapenes bestillingstjeneste. Det vil si, hos Norwegian og Braathens er det eksemplarisk enkelt å finne dette telefonnummeret; plassert på hovedsiden som det er. Widerøe og Sterling er heller ikke ille de har plassert kontaktinformasjonen lett tilgjengelig kun ett museklikk unna, på en lettfunnet lenke.
Den store utfordringen er imidlertid å finne nummeret til SAS' bookingtelefon. Vi måtte lete en god stund før vi fant nummeret på selskapets internettside, og man må skjønne engelsk for å ha håp om å finne det i det hele tatt. Langtekkelig leting etter telefonnummeret gjør ikke akkurat at man er veldig vennligstilt når man til slutt finner nummeret og skal ringe
Menyvalg
Det er svært varierende hvor omfattende valgmenyer vi blir utsatt for hos de forskjellige selskapene. Mens Widerøe kun har en runde med valgmuligheter, har de andre selskapene to valgrunder av ganske varierende varighet. Dersom du skal lytte til alle valgmulighetene før du gjør dine valg, tar det rundt ett minutt før du begynner på køsittingen hos SAS og Sterling, mens det tar rundt 35 sekunder hos Braathens og 40 sekunder hos Norwegian. Med kun én valgrunde er det Widerøe som bruker kortest tid på dette, med en introduksjonsmeny på kun 25 sekunder.
I testen har vi ventet til alle valgmulighetene er lest opp, før vi har gjort våre valg. Dette er gjort likt hos alle.
Beregnet ventetid?
Ventetiden er beregnet til fem minutter.
Det er alltid interessant å vite hvor lenge man må regne med å vente før man får svar. Da kan man velge om man faktisk ønsker å vente så lenge, om man vil ringe tilbake senere, eller om man vil benytte seg av tilbudet om en tilbakeringingstjeneste dersom det er en mulighet. Men da fordrer det selvsagt at ventetiden man blir forespeilet er noenlunde i tråd med virkeligheten. Ingenting er så irriterende som å bli lovet en ventetid på et par minutter, og så tar det i realiteten dobbelt så lang tid.
På den annen side er det også temmelig irriterende å ikke bli opplyst om forventet ventetid, som tilfellet er eksempelvis hos Norwegian. Der får vi bare opplyst at det er stor pågang, og at de vil svare på vår henvendelse så snart det lar deg gjøre, men altså ingen antydning om hvor lang tid dette vil ta. Ganske frustrerende å gang på gang blir "beroliget" om at de vil svare, men å ikke vite hvor lenge man må vente før det skjer noe.