Ferieturen til Thailand fikk en elendig start for Lars Syversen og samboereren.
«For en forferdelig flyreise det var!», skrev han på Facebook torsdag, dagen etter at han kom hjem til Norge.
«Vi måtte avtale med sidemannen hvem som skulle spise først fordi det ikke lot seg gjøre å spise flere samtidig», skriver han i innlegget, og forteller at han opplevde reisen som «tortur».
«Som sild i tønne», kommenterte samboeren.
- Bortsett fra det vi opplevde på flyet, er det verste at vi ikke fikk noen informasjon. Dette visste jo Ving på forhånd, sier Syversen til Dagbladet.
«Ikke optimal»
I et svar til ham på Facebook, skriver Ving at deres eget nybestilte fly ble svært forsinket, og at de derfor skaffet et midlertidig fly til Thailand.

«Dette flyet har dessverre ikke den utformingen, rekkevidden eller komforten som vi normalt tilbyr på våre Thailandsflyvninger», skriver Ving, som er «veldig lei oss» for at reisen «per nå ikke er optimal».
«Dette er (...) overhodet ikke den servicen og kvaliteten vi ønsker å tilby våre gjester», fortsetter Ving i sitt svar til Syversen på Facebook.
Syversen mener uansett at han burde ha fått vite dette på forhånd.
- Da vi satte oss på dette låneflyet, fikk vi beskjed om at de beklaget så mye, og at de ikke hadde fått levert det flyet vi skulle ha reist med i tide. Men det fikk vi ikke vite før vi ikke hadde noen vei ut, sier han.
- Blir bråk
Syversen forteller om en anstrengt stemning blant passasjerene.
- Han ene var på grensa til aggressiv, og folk rundt oss sa at «dette blir jævlig» og «hvis de ikke ordner opp i dette, blir det bråk».
Framme i Thailand, dro han og samboeren til et turiststed i Krabi-provinsen, noen timers kjøring fra flyplassen i Phuket.
Selv der la flyreisen en demper på opplevelsen. De tenkte på at hjemreisen skulle skje med det samme flyet.
- Vi hadde det i bakhodet under hele ferien, sier Syversen til Dagbladet.
Nå vil han undersøke muligheten for å få en refusjon.

- Hvis Ving hadde klart å hoste opp et reisegavekort på 5000 kroner til alle som reiste med det flyet, ville det ha vært en god kompensajon, sier Lars Syversen til Dagbladet.
- Kritikken hagler
Han og samboeren er slett ikke alene om å være misfornøyd.
Ifølge en artikkel i svenske Expressen i forrige uke «hagler kritikken» mot Ving, på grunn av trange fly, forsinket bagasje og mellomlandinger som passasjerene ikke har fått informasjon om.
Overfor Expressen forklarte Vings pressetalsperson problemene med en forsinket flyleveranse, at luftrommet over Ukraina og Russland er stengt, og med arbeider på flyplassen i Phuket.
Til Syversens kritikk viser Vings landsjef for Norge, Marie-Anne Zachrisson, overfor Dagbladet til Vings svar til Syversen på Facebook.

Kraftig advarsel
Der skriver Ving at de ikke hadde informasjonen om blant annet det forsinkede flyet før underveis i sesongen.
«Til neste vinter vil endelig vårt eget fly være klart», heter det.
- Ikke grunnlag for kompensasjon
Til Dagbladet skriver Zachrisson at det innleide flyet ikke er et mindre fly enn det Ving ikke fikk levert i tide.
«I vinter bruker vi et innleid fly av akkurat den samme flytypen til Airbus (A330-900neo) Vings flyklasser, men med en annen setekonfigurasjon/utforming enn det vi kommer å ha på vårt eget nye fly», skriver hun.
Ving «ser ikke at det er grunnlag for noen kompensasjon slik du skriver», skriver Marie-Anne Zachrisson.
