Passkrisa:

Ti års kontrakt: - Uforståelig

Passleverandøren fikk ti års kontrakt for levering av norske pass. Da kan man ha gått glipp av store besparelser, mener anbudsekspert.

VANT: Seks aktører konkurrerte om å levere norske pass og id-kort i 2015. Det finske selskapet Gemalto Oy vant. De ble seinere kjøpt opp av Thales. Foto: Heiko Junge / NTB
VANT: Seks aktører konkurrerte om å levere norske pass og id-kort i 2015. Det finske selskapet Gemalto Oy vant. De ble seinere kjøpt opp av Thales. Foto: Heiko Junge / NTB Vis mer
Publisert

Avtalen som ble inngått om levering av norske pass og ID-kort, har en varighet på minst ti år. Avtalen ble inngått i juli 2016.

Dagbladet har tidligere skrevet at prisen for kontrakten ble mer enn doblet, fra en kontraktsverdi på 700 millioner kroner utlyst i anbudskonkurransen, til 1,5 milliarder kroner som oppgitt verdi i tildelingen av kontrakten.

I 2014 utlyste Politidirektoratet (POD) en konkurranse om «anskaffelse av produkter og tjenester for norske pass og id-kort». I 2016 kunngjorde de at det finske selskapet Gemalto Oy hadde blitt tildelt kontrakten.

Seinere ble dette firmaet kjøpt opp av Thales AS i 2019, og det er de som i dag har problemer med å levere pass til 90 000 reiselystne nordmenn. Rundt 300 000 nordmenn mangler i dag pass.

«Tidsubegrenset»

I utlysningen av konkurransen om anbudet, står det at kontrakten vil ha en løpetid på minimum 6-8 år.

Men avtalen er «tidsubegrenset».

«Det skal inngås en tidsubegrenset kontrakt, med minstetid på 6-8 år, med etterfølgende årlig vurdering om behov for å konkurranseutsette hele eller deler av omfanget.», står det i konkurranseutlysningen fra POD.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.