Tips til lange flyturer

Unngå å bli stiv som en stokk.

Med noen enkle grep kan du unngå stiv nakke når du våkner fra høneblunden. Foto: colourbox.com
Med noen enkle grep kan du unngå stiv nakke når du våkner fra høneblunden. Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hvis du har planer om å fly til den andre siden av kloden i sommer kan det være lurt å ta et par forholdsregler slik at den lange turen blir så behagelig som mulig. Hvis du ikke har råd til å punge ut med flere tusenlapper for ekstra komfort, er nemlig faren stor for at du kan bli sittende relativt inneklemt i et lite flysete i det som sannsynligvis vil føles som litt for mange timer.

Osteopat Kristian Wood gir oss heldigvis noen enkle råd som kan gjøre at turen bokstavelig talt går litt mer smertefritt.

Les også: Redd for å fly?

Drikk vann!

Noe av det første man må huske på når det gjelder lange flyturer er å opprettholde væskeinntaket, da den lave luftfuktigheten ombord i flyet dehydrerer kroppen. Det aller beste å drikke er selvsagt vann, som også kretsløpet og musklene dine vil ha godt av, mens alkohol, te og kaffe er vanndrivende og bare vil gjøre deg enda mer dehydrert.

Ta deg tid til å finne en bekvem sittestilling. Bruk en pute til å støtte hodet og nakken. En oppblåsbar ring (kan kjøpes på apoteker og i butikker som selger reiseprodukter) kan forhindre at nakken din blir stiv hvis du sovner.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.