Tipsing på hotellet

Når skal du egentlig tipse, og hvor mye bør du gi?

Hmmm... skal jeg legge igjen penger til værelsepiken, eller droppe det? Foto: Colourbox.com
Hmmm... skal jeg legge igjen penger til værelsepiken, eller droppe det? Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Du har sikkert bodd på hotell flerfoldige ganger, både i Norge og i utlandet. Da vet du sikkert om du skal tipse, og omtrent hvor mye du skal gi? Ikke?

Det kan fremstå som litt av et minefelt dette med tipsing. På forsommeren skrev vi om restauranter som i stadig økende grad enten legger til såkalt service charge på regningen, eller skriver i klartekst at service charge ikke er inkludert. Dette skapte en voldsom debatt om tipsing blant dere lesere.

Tipsing på restaurant er én ting. Men hva med tipsing når du bor på hotell? Skal du legge igjen penger på rommet til rengjøringspersonalet? Skal du gi penger til bagasjebæreren? Hva med resepsjonisten som har fikset restaurantbestilling for deg, og skaffet deg taxi? Temaet ble luftet i DinSides redaksjon, og det viste seg at mange var usikre på dette området.

- Moren min er så usikker på dette at hun helst ikke vil gi fra seg bagasjen til piccoloen i det hele tatt, sa en kollega i DinSide.

- Jeg synes det er direkte flaut å skulle gi kofferten min til en liten spjæling, når jeg selv er en stor mann som helt fint kan bære den opp på rommet selv, sa en annen. Han lurte likevel på om han dersom han ikke lot bagasjebæreren ta kofferten og ga ham penger for det kanskje ødela hele mikroøknomien som turisme bygger opp et sted.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer