To av tre velger Norge

Et økende antall nordmenn planlegger for norgesferie i sommer, viser en ny undersøkelse fra Innovasjon Norge.

Å: Selv om det nå åpnes for utenlandsferie, planlegger likevel de fleste av oss å holde oss i hjemlandet denne sommeren. Her fra Å i Lofoten, med utsikt mot Værøy og Røst. Foto: Bjørn Eirik Loftås
Å: Selv om det nå åpnes for utenlandsferie, planlegger likevel de fleste av oss å holde oss i hjemlandet denne sommeren. Her fra Å i Lofoten, med utsikt mot Værøy og Røst. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

To av tre nordmenn oppgir at de vil legge ferien til Norge, og ni av ti velger å reise med egen bil. Dette til tross for at myndighetene nå har åpnet for at nordmenn kan feriere i de fleste europeiske land, uten å bli pålagt karantene når de kommer tilbake.

Planlegger mer

I likhet med undersøkelsen gjort i mai, er det fremdeles reiser i egen region som ligger på topp. Halvparten av dem som skal på norgesferie, planlegger reiser på inntil en uke. Undersøkelsen er utført av Epinion for Innovasjon Norge.

– Vi ser at færre svarer at de vil ta ferien på sparket, noe som vi håper og tror betyr at flere er flinke til å forhåndsbestille – og ikke minst har bestemt seg for hvor og hvordan norgesferien skal være, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge

Attraktivt men dyrt

I undersøkelsen kommer det også fram at flere nordmenn anser det som attraktivt å feriere i Norge og at de har fått bedre kjennskap til hva man kan oppleve. Samtidig mener mange at norgesferie er for dyrt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer