Fikk flyet kansellert:

Tok bilen fatt

Familiene Ruud og Fosse fikk i 2020 Italia-drømmen knust på grunn av corona. Det samme skjedde året etter. I år tok de saken i egne hender, da turen sto i fare for tredje gang på grunn av kansellert fly.

ITALIA: Familiene Ruud og Fosse vel framme i feriehuset i Piemonte. Bak fra venstre: Nora Fosse, Anne Ruud, Maisen Fosse, Jan Egil Ruud. I bassenget fra venstre: Mari Fosse, Hege Berntsen Ruud og Tuva Ruud. Foran: Are Fosse. Foto: Privat. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Søndag morgen skulle familiene Ruud og Fosse tatt et SAS-fly fra Oslo Lufthavn.

Dagen i forveien var det full jubel fra samtlige åtte i reisefølget, da streiken ble avblåst.

Så kom kontrabeskjeden. Flyet ble kansellert.

Mandag gikk flere hundre SAS-piloter ut i streik. Det har ført til en rekke kansellerte flyginger. I forkant av pilotstreiken kansellerte flyselskapet flere avganger grunnet mangel på mannskap.

Heiv seg rundt

- Da heiv vi oss rundt, pakket koffertene og satte oss i bilene, sier Maisen Fosse (28), som også har snakket med Hallingdølen.

LUNSJ: Første lunsjstopp ble i Hittfeld utenfor Hamburg i Tyskland. Foto: Privat Vis mer

På bare tre timer var de ute av døra hjemme i Ål i Hallingdal, og gjengen vendte snuta sørover.

Med rullerende sjåfører kjørte de nærmere 27 timer i strekk, med unntak av noen få pauser. Først i Memmingen i Tyskland tok de seg tid til en ordentlig overnatting. Da var både Sverige og Danmark, samt milevis med tysk motorvei tilbakelagt.

PÅ SPARKET: Familiene framme i den litt tilfeldig valgte byen Menningen, hvor de nøt en middag og en god natt søvn. Foto: Privat Vis mer

- Det er masse fine plasser utenfor de store byene i Tyskland. Menningen var magisk flott, sier Jan Egil Ruud.

Han forteller også at overnattingen ble til litt på sparket.

Panikk på autobahn

Veien ned gikk imidlertid ikke helt knirkefritt.

- Vi holdt på å kjøre oss tomme for bensin på autobahn, sier Maisen.

Plutselig lyste den gule lampa i dashbordet.

- Jeg tenkte jo ikke, ikke sant, fordi vi byttet på sjåfører hele tida. Også er det langt mellom bensinstasjonene på motorveien. Vi fant ut at det var 2,4 mil til nærmeste bensinpumpe. I dashbordet sto det at vi hadde 2,3 mil å gå på. Da fikk vi panikk, sier Jan Egil.

- Det gikk akkurat. Da vi var framme sto det at vi hadde én kilometer igjen, så vi var gjerrige på de mila der. Det ble litt action, men heldigvis gikk det bra, legger han til og ler.

- Dagen etter kjørte vi et lite stykke gjennom Østerrike, før vi kom til Sveits. Herfra tok vi en mini-svipptur innom Liechtenstein før vi var tilbake i Sveits igjen, forteller Maisen.

PERLE: - Vi fant en perle av et sted på Google, hvor vi stoppet for å spise, sier Maisen. Her fra Grotto Cama i Sveits. Foto: Privat Vis mer

Totalt 37 timer etter avreise nådde de målet: Piemonte i Nord-Italia.

Her ventet feriehuset, som familiene skal tilbringe totalt en og en halv uke i.

Her bader de, soler seg og nyter vin fra vingården bare noen hundre meter unna.

- Verdt det

Til tross for mange stillesittende timer i bil, noen omveier og en actionfylt episode i Tyskland, forteller Maisen at hun kunne gjort det igjen.

- Men jeg ville kanskje lagt inn en ekstra overnatting. Og Tyskland var langt! Mye motorvei! En litt annen rute ville kanskje vært en enda bedre opplevelse. Men vi har fått se mange land vi ellers ikke ville sett, sier hun.

PITSTOP: I Liechtenstein tok familiene en kjapp pitstop for å ta et bilde, før de satte seg i bilene igjen, klare for siste etappe. Foto: Privat Vis mer

Også Jan Egil er fornøyd med valget om å kjøre ned.

- Det var egentlig et greit alternativ til å leie bil her nede, som er veldig dyrt. Nå har vi to biler tilgjengelig hele tida, sier han.

Fortsatt venter noen solfylte dager i Italia for familiene Ruud og Fosse, før de setter farten hjemover. Da til Kiel for å ta ferja videre til Oslo.

- Var det verdt det?

- Vi har mista fire feriedager på en forhåndsleid villa. I og med at vi skal ta Kiel-ferja hjem, så koster det oss 19 000 kroner, og bensin er dyrt. Rent økonomisk er det jo et tap, men turen har vært verdt det i forhold til alt vi har opplevd, sier Maisen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger