Sommeren betyr ferie for de fleste, også for en del faste togavganger, fordi det i perioden gjennomføres diverse vedlikehold og arbeid på jernbanen. Og selv om den verste buss for tog-perioden er over, blir det fra tid til annen gjort arbeid på jernbanen som påvirker togtilbudet.

Her tar Vy dobbel pris
Det er da man må ty til «alternativ transport», som det heter så fint på skjermene på togstasjonene, eller buss for tog, som det gjerne omtales på folkemunne.
Personlig vurderer jeg nå alternativet til vår kollega i sommer, elsykkel for tog, ettersom han knuste bussens reisetid mellom Drammen og Asker. For da togene var innstilit på undertegnedes togstrekning denne helga, var det ene alternativet til tog ganske så hårreisende.
Kan Vy virkelig mene at en reise mellom Eidsvoll og Oslo S, som normalt tar 36 minutter, skal gå innom Tangen i Hedmark og ta totalt 4 timer og 46 minutter?
Tuller dere, Vy?

Da vi lørdag kveld sjekket søndagsrutene for nettopp denne strekningen, var dette alternativet vi fikk opp for annenhver avgang inn til hovedstaden.
Men kan det virkelig være tilfelle at dette var det Vy hadde å by på som alternativ til togene sine? Vi måtte sjekke med dem, og svaret er at joda, dette er et reelt alternativ, men etter at Dinside har tatt kontakt, ser de at «dette ikke fremstår som et godt alternativ eller tilbud til kunden».
Nei, sier dere det?
Dette sier Vy
Kommunikasjonssjef Gina Scholz forteller at appen er satt opp slik at den skal gi flere alternativer for de reisende, som for eksempel reiser med kortest mulig reisetid eller færrest bytter.
- I dette tilfellet har reisende fått opp Skavbakken som et alternativ, selv om det har gitt dem en lang reise. Vi forstår at dette ikke fremstår som et godt alternativ eller tilbud til kunden. Vi vil justere dette i appen til neste gang det er alternativ transport på strekningen, sier Scholz.
Hun sier videre at de hele tiden jobber med å få på plass alle detaljer for alternativ transport og beklager at kundene ikke alltid opplever informasjonen i appen som god.
Hun sier videre at de setter pris på detaljerte tilbakemeldinger når noe ikke er riktig eller uklart, siden de da kan gjøre forbedringer.
Hvis alternativer på over fire timer er godt nok på en reise som normalt tar litt over halvtimen, burde kanskje Vy føre opp vanlig tråsykkel, med mulig avgang hele døgnet: Google Maps beregner nemlig reisetiden på samme etappe med vanlig sykkel til 4 timer og 13 minutter, et mer tidsbesparende alternativ enn det Vy kan informere om via Hedmark.
Dette eksempelet belyser noen viktige poenger:
Buss for tog må være gode, reelle alternativer til toget på de berørte strekningene. Hvis ikke, er det på tide å la passasjerene betale mindre for billettene når tilbudet svekkes - hvis det skal være såpass dårlig.
Dessuten - de gangene buss for tog er en realitet, er vår erfaring at informasjonen i appen til tidligere NSB, nå Vy, i svært mange tilfeller enten er for dårlig eller rett og slett feil.
Det har dukket opp tog til avganger som det ikke står noe som helst om i appen, og busstidene for buss for tog har vært andre enn de du får informasjon om.
Og det må påpekes at det meste i appen fungerer overraskende likt etter navnebyttet, uten noe særlig til vyer å spore.
Jeg har ikke noe imot buss for tog i seg selv; skal man vedlikeholde et jernbanenett kan man ikke samtidig ha tog som kjører normalt. Dette er noe vi passasjerer forstår.
Da er det samtidig viktig å ha gode alternativer til reiser, som det informeres riktig om. Hvis ikke hjelper det lite å ha «Den beste reisen» som konsernstrategi.
Den beste reisen mellom Akershus og Oslo går tross alt ikke innom et annet fylke som ligger i motsatt retning, og tar fem ganger så lang tid.
