Turistmagnet i særklasse

En ny reklamekampanje bruker den legendariske hotellsjefen for å lokke turister til Storbritannia.

Publisert
Sist oppdatert

"Don't mention the war!"

Kanskje det mest klassiske sitatet fra suksesserien Fawlty Towers, Hotell i særklasse på norsk, som ble spilt inn på 70-tallet, og siden har blitt en av den vestlige verdens mest suksessrike komedieserier.

Du husker vel høye, tynne og utrolig uhøflige Basil Fawlty, pikkoloen Manuel, Polly og Sybil?

Se videoklipp fra serien lenger ned i saken

Serien gikk sin seiersgang også på norske tv-skjermer, og ble faktisk kåret til tidenes aller beste tv-program i Storbritannias i 2000.

Nå skal Basil Fawlty brukes til å lokke turistene til Storbritannia.

- England er kjent for å produsere noen av de beste komediene i verden, og vi briter er kjente for vår sans for humor, sa kampanjens markedssjef, Laurence Bresh, til USA Today.

Britene er Europas morsomste

Det er ikke bare Basil Fawlty som skal få humørfylte turistene til å komme til Storbritannia. 150 av landets "komediesteder" blir trukket frem i kampanjen. Torquay, der Fawlty Towers ligger, er bare ett av dem.

Basil Fawlty finnes i virkeligheten

Basil Fawltys figur er basert på en hotellsjef, Mr. Donald Sinclair, som John Cleese møtte da han og resten av Monty Python bodde på hotellet hans.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer