Ugyldig spedbarnsbillett

KLAGESAK: Reisebyrået solgte henne spedbarnsbillett, men barnet var for gammelt og flyselskapet krevde kjøp av barnebillett på flyplassen før avreise. Hvem tar regningen?

Publisert
Sist oppdatert

Billetten ble kjøpt hos Airway Travel AS i Sandnes, hvor klager fikk beskjed om at barnet kunne reise på spedbarnsbillett så lenge det var under to år ved kjøp av billetten. Ved innsjekk på flyplassen fikk de imidlertid beskjed om at barnet var for gammelt, og at bernebilett måtte kjøpes. Klager hevder at billetten var svært dyr fordi de måtte kjøpe fullprisbillett så tett opp til avreise, og at de attpåtil ble avkrevd for vekslingsgebyr fordi de betalte med euro. Klager krever refundert mellomlegget mellom en fullprisbillett og billett i samme prisklasse som den øvrige familien benyttet seg av.

Flyselskapet avviser klagen

SAS avviser at det skal være mulig for toåringer å reise på spedbarnsbilletter, selv om billetten er betalt før barnet fyller år. De mener at feilen ble oppdaget før avreise, og at familien fikk kjøpe den rimeligste barnebilletten som var tilgjengelig på det tidspunktet. De avviser at familien skal ha måttet betale vekslingsgebyr. Flyselskapet foreslår imidlertid at klagen tas opp med reiseselskapet som solgte dem spedbarnsbilletten.

Klagenemnda for rutefly gir flyselskapet medhold på alle punkter. I forhold til reisebyrået som solgte klager spedbarnsbilletten, sier nemnda at ettersom klager ikke har tatt opp saken med byrået så kjenner de ikke byråets oppfatning av hendelsen, og de kan dermed ikke ta stilling tilk hvorvidt krav kan rettes dit i stedet.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.