ULYKKER: Alvorlige fergeulykker siste ti år

Her er noen av de alvorligste fergeulykkene i Europa de siste ti årene.

Publisert
Sist oppdatert

10. februar 2002, utenfor Gran Canaria

Kort etter avgang fra Las Palmas i retning Tenerife brakk den bakre bæreflaten på skipet Princesa Teguise av. Det førte til bråstans for hydrofoilbåten. 52 mennesker ble alvorlig skadd.

26. september 2000, på den greske kysten

Fergen Express Samina kjørte rett på en klippe utenfor Paros. Klippen var godt synlig og dessuten merket med fyrlys. Skipet ble knust, og sank i løpet av 45 minutter. Av de 534 om bord, mistet 80 livet. Kapteinen ble arrestert. Han og hans besetning satt i baren og fulgte med på en fotballkamp på TV i stedet for å være på broen og følge med på hvor skipet seilte.

26. november 1999, på norskekysten

Sleipnerulykken. Hurtigbåten Sleipner gikk på et skjær i Bømlafjorden og sank. 16 av de 88 om bord omkom.

1. november 1999, på greskekysten

På den vestgreske kysten begynte det å brenne om bord i fergen Superfast 3, som var på vei fra Patras til italienske Ancona. Brannen startet i en lastebil, og spredte seg raskt. 14 mennesker døde.

8. juli 1999, på norskekysten

Det brøt ut brann i maskinrommet på Color Lines Prinsesse Ragnhild, som var på vei fra Kiel til Oslo. En kvinne døde av hjerteattakk, de øvrige 1.339 menneskene om bord kom uskadd fra hendelsen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.