Dermed har europeiske flyselskaper vunnet en stor seier over USA. Som ledd i sin terrorberedskap ønsket amerikanerne å få direkte tilgang til flyselskapenes bookingsystemer og sensitive opplysninger om flypassasjerenes eventuelle sykdommer, handikap eller matønsker om bord i flyene til og fra USA.
Dette er en god nyhet. Vi har vært skeptisk til å levere fra oss slike opplysninger, sier pressetalskvinne i Scandinavian Airlines i Norge, Siv Meisingseth, til NTB.
Innfri på kort tid
Det var ved påsketider at USA tok opp med EU-kommisjonen at de ønsket mest mulig av informasjoner om de personene som har bestilt flybilletter til og fra USA. Flyselskapene fikk rundt regnet en måned på seg til å forberede dette. Både SAS-gruppen og de øvrige europeiske flykonsernene reagerte umiddelbart på kravet, som de fant urimelig ut fra bestemmelser om personopplysninger. Selskapene måtte spørre hver enkelt passasjer om deres helsemessige tilstand, noe som ble karakterisert som problematisk både for passasjerene og for flyselskapets ansatte. Et annet forhold var at det ville ta tid å få slike informasjoner innpasset teknisk i bookingsystemene.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger