SAS

Ut mot SAS: - Frustrert!

Linda Utheim (51) og Per Gunnar Sandberg (59) ble rammet av SAS-streiken i sommer, men har fortsatt ikke sett noe til pengene de måtte ut med.

FRUSTRERENDE: Per Gunnar Sandberg og Linda Utheim har ventet lenge på en stor pengesum fra SAS. Foto: Privat
FRUSTRERENDE: Per Gunnar Sandberg og Linda Utheim har ventet lenge på en stor pengesum fra SAS. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I sommer fikk titusener av SAS-reisende ferien ødelagt av streiker, forsinkelser og flykaos. Og som ikke det var nok, så var det nærmest kollaps i kundeservicetjenesten både hos flyselskap og bagasjehåndteringsselskapene.

DinSide har vært i kontakt med ekteparet Linda Utheim og Per Gunnar Sandberg, som ikke har fått tilbake pengene sine etter å ha lagt ut 68 000 kroner.

- Det har vært en frustrerende sak. Vi meldte inn reiseregningen 12. juli og har fortsatt ikke fått tilbake pengene, forteller Per Gunnar til DinSide.

Avisa Nordland omtalte saken først.

- Kjedelig

Det hele startet da ekteparet fra Bodø med sine to barn skulle hjem fra ferien i Spania. Dagen før familien skulle hjem, gikk SAS-pilotene ut i streik og flyet deres ble kansellert.

De tok fort kontakt med kundeservice, men måtte vente hele fem timer før de fikk svar fra SAS. Da fikk Per Gunnar og Linda beskjed om at SAS ikke hadde noen andre flyginger, og at de måtte bestille billetter via et annet selskap.

Totalsummen for nye flybilletter, ekstra hotellovernatting og mat endte på 68 000 kroner.

- Vi skal klare oss uansett, men det er snakk om mye penger. Det er kjedelig å gå til media med dette, men vi er lei av å vente på pengene, forteller Per Gunnar videre.

FORSVINNER: En god del bagasje forsvinner eller kommer forsinket frem etter flyreiser. Derfor kan det være lurt å gjøre dette før du sender bagasjen! Video: Storyblocks / Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Lang ventetid

Etter å ha sendt dokumentasjon og reiseregningen mottok ekteparet ingen bekreftelse fra SAS. Derfor tok de kontakt med flyselskapet for å finne ut om alt var i orden.

- Etter å ha ventet sju timer på telefon fikk vi beskjed om at alt var i orden, sier Per Gunnar.

Men to måneder seinere hadde pengene fortsatt ikke kommet inn på bankkontoen. Da tok Linda kontakt med flyselskapet, som fortalte at alle reisende fra turen måtte skriver under på et dokument.

- Vi er misfornøyd med kundebehandlingen til SAS. De har ikke kontaktet oss en eneste gang for å komme med informasjon. Hvis det mangler dokumentasjon så bør de kontakte oss, spesielt etter at vi hadde fått beskjed om at alt var i orden.

SVARER: Tonje Sunde, pressekontakt i SAS, bekrefter at pengene er på vei til ekteparet. Foto: SAS
SVARER: Tonje Sunde, pressekontakt i SAS, bekrefter at pengene er på vei til ekteparet. Foto: SAS Vis mer

Dagen etter DinSides intervju med Linda og Per Gunnar fikk de beskjed av SAS at pengene vil bli utbetalt innen fire dager. De er nå fornøyde med at ventetida nærmer seg slutten.

Tonje Sund, pressekontakt i SAS, bekrefter også til DinSide at pengene er på vei. Hun har tidligere uttalt at det har tatt lengre tid å få behandlet sakene etter streiken, selv om flyselskapet har fler­dob­let kapa­si­te­ten på kun­de­ser­vice.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer