Ut mot SAS: - Mye styr

En SAS-kansellering skapte kaos og frustrasjon for Thea Bakkeli, som ble overlatt uten forklaring og informasjon. - Beklagelig, svarer SAS.

- MISTET TILLITT: 26-åringen forteller at det også var forsinkelser da hun skulle hjem - en dag seinere enn planlagt. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
- MISTET TILLITT: 26-åringen forteller at det også var forsinkelser da hun skulle hjem - en dag seinere enn planlagt. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En reise fra Værnes til Oslo endte i skuffelse for Thea Bakkeli (26) da SAS kansellerte flyet hennes andre juledag.

BLE KANSELLERT: Kort tid førflyet egentlig skulle ha tatt av, fikk Bakkeli denne tekstmeldingen fra SAS. Skjermbilde: Privat
BLE KANSELLERT: Kort tid førflyet egentlig skulle ha tatt av, fikk Bakkeli denne tekstmeldingen fra SAS. Skjermbilde: Privat Vis mer

Hun fikk verken en forklaring eller snakket med noen i SAS.

Bakkeli forteller at hun, bare en halvtime før flyet skulle ta av, fikk beskjeden om kanselleringen.

- Jeg hadde akkurat sjekket inn og var klar til å sende bagasjen, men fikk beskjed om at det ikke gikk. Det var kaos, og det var bare én person på jobb, forteller hun til DinSide.

Fikk ingen begrunnelse

Idet hun sto i kø for å få informasjon, mottok Bakkeli en tekstmelding om at flyet var kansellert, uten noen klar begrunnelse.

- Det var ingenting som bemerket seg den dagen, og været var ikke et problem, slik det hadde vært tidligere. Det mest irriterende er at du ikke vet noe, sier hun.

SAS tilbød et nytt fly dagen etter. Likevel reagerer 26-åringen på informasjonsmangelen rundt overnatting.

FIKK NY BESKJED: 26-åringen måtte bli i Værnes lenger enn planlagt. Skjermbilde: Privat
FIKK NY BESKJED: 26-åringen måtte bli i Værnes lenger enn planlagt. Skjermbilde: Privat Vis mer

- Vi fikk beskjed om at vi skulle få mer informasjon om hotell, men det skjedde aldri. Jeg var heldig som kunne dra hjem og sove, men jeg vet ikke om dem som fortsatt sto og ventet fikk noe svar, sier Bakkeli.

Les svaret til SAS lenger ned i saken.

- Stressende og klussete

For å uttrykke misnøyen prøvde faren, som var med henne på flyplassen, å legge inn en klage på SAS’ Facebook-side. Innlegget ble imidlertid fjernet dagen etter, hevder 26-åringen.

Les svaret fra SAS lenger ned i saken.

Skjermbilde: Privat
Skjermbilde: Privat Vis mer

- De prøver å gjemme sporene sine når de fjerner innlegget fra Facebook. De ser jo på det, men svarer ikke, sier Bakkeli.

Observante Dagblad-lesere kjenner kanskje Thea igjen. I sommer stilte svømmelæreren opp i serien Dagbladet hyller kroppen.

- Min kampsak her i livet er å få elevene mine til ha et naturlig forhold til kropp. Det er ganske trist å se utviklingen blant unge mennesker i dag. Det er nærmest umulig å få en sjuendeklassing til å dusje naken, sa Thea, som også har vært med i «Naked Attraction».

Hun har sendt inn en klage og forespørsel om refusjon, men har ennå ikke fått svar fra SAS.

- Jeg vil beskrive denne reisen som stressende og klussete. Det var mye unødvendig styr, noe som gjorde at jeg mistet tilliten til SAS, forteller 26-åringen.

Dette svarer SAS

Pressesjefen i SAS Norge forklarer at flyet ble kansellert både på grunn av tekniske feil og forsinkelser knyttet til uvær tidligere den dagen.

- Det gjorde at mannskapet ble forsinket på flygingene i forkant, og nådde maksgrensen for arbeidstid den dagen, sier Tonje Sund til DinSide.

- BEKLAGELIG: Pressesjef i SAS Norge, Tonje Sund. Foto: SAS Norge
- BEKLAGELIG: Pressesjef i SAS Norge, Tonje Sund. Foto: SAS Norge Vis mer

Hun forklarer at det er EUs byrå for flysikkerhet (EASA) som setter bestemmelsene rundt arbeidstid og hviletid, noe enkeltselskaper må forholde seg til.

- Jeg kjenner ikke til den bestemte situasjonen, men jeg vil anta at de ikke fikk en forklaring fordi mannskapet prioriterte ombookinger og å sikre overnatting, forteller Sund.

På spørsmål om hvorfor Facebook-innlegget til Bakkelis far ble slettet, forklarer pressesjefen at hun ikke kan svare på det, da SAS har egne ansatte som styrer med Facebook. Hun opplyser at det ikke er de samme personene som jobber med kundeservice.

- Vi kan ikke styre det

Pressesjefen i SAS utdyper at de setter i gang med ombooking med en gang en kansellering skjer.

- Det er vår første prioritet. Uforutsette ting kan skje, men dette tilfellet handlet om tekniske problemer på et fly og uvær - som vi ikke kan styre.

Sund er enig i at informasjon er viktig når uforutsette ting skjer.

- Det er beklagelig hvis de opplevde at de ikke fikk nok informasjon, sier hun.