Ut mot togtilbudet: - En skandale

Trond Schult Ulriksen har pendlet i over 25 år, men aldri opplevd liknende.

REAGERER: Trond Schult Ulriksen har forståelse for at det var inntillinger da været herjet, men synes det er vanskelig å skjønne at innstillingene fortsetter. Foto: Privat
REAGERER: Trond Schult Ulriksen har forståelse for at det var inntillinger da været herjet, men synes det er vanskelig å skjønne at innstillingene fortsetter. Foto: Privat Vis mer
Publisert

Kort fortalt

  • Trond Schult Ulriksen, en pendler fra Lørenskog, uttrykker frustrasjon over togtilbudet, som han mener har vært dårlig i en måned.
  • Halvparten av togene er innstilt, og de som kjører er fulle.
  • Ulriksen mener Vy ikke oppfyller sitt oppdrag om å tilby tilfredsstillende togtilbud.
  • Vy svarer at problemene skyldes konsekvensene av snø og kulde, og at det er mangel på tog under reparasjon.
  • De forsikrer at situasjonen vil bli bedre på sikt.

Trond Schult Ulriksen (54) har pendlet siden 1997, men kan ikke huske at togtilbudet noen gang har vært like ille som det er nå - i hvert fall ikke over så lang tid.

Han bor i Lørenskog, og pleier vanligvis å ta L1-toget fra Lørenskog til Skøyen. Nå har halvparten av togene som kjører i løpet av en dag vært innstilt i en måned, ifølge 54-åringen.

- De har rett og slett kuttet ut halvparten av togene. Tilbudet nå er ikke godt nok, det er ikke tilfredsstillende i det hele tatt, sier Ulriksen til DinSide.

Like ille en måned seinere

Den mangeårige pendleren har forståelse for problemene som oppsto under snøkaoset tidligere i vinter.

- Men jeg forstår ikke at det er så store problemer en måned seinere. Og hva skal vi som pendler gjøre? undrer Ulriksen.

Han mener at Vy må regne med at et ordentlig vintervær kan inntreffe hvert år.

- Skal vi da regne med at det blir sånn neste vinter også? spør 54-åringen.

Les svaret til Vy lenger ned i saken.

- Langt unna bra nok

I tillegg til at annethvert tog er innstilt, forteller Ulriksen også at togene er helt fulle.

- Det tilbudet vi får er langt unna det vi forventer og skal ha. Vy oppfyller ikke oppdraget med å ha tilfredsstillende togtilbud. Noe må gjøres, mener han.

Det toget 54-åringen pleide å ta er nå innstilt på ubestemt tid.

- Nå må jeg velge et annet tog. Man har ikke den samme valgfriheten lenger og det er heller ikke så fristende å ta tog når de er fulle i tillegg, sier han.

UNØDVENDIG KOSTNAD: Det er noen reisetabber der ute man bør unngå, én av dem bør man trippelsjekke at man unngår. Video: Embla Hjort-Larsen / Storyblocks. Vis mer

- Skandale

Ulriksen forteller at han jobber en del hjemmefra som følge av togkaoset.

- Jeg vil si at dette er en skandale når man ikke klarer å levere det man skal over en så lang periode. Det betyr at man ikke har tilstrekkelig kapasitet på materiell, personell eller begge deler for å håndtere kraftig snøvær, også en måned etterpå.

DinSide har spurt Vy om hvorfor det fortsatt er store problemer med L1-togene, nå som det ikke er snøkaos lenger.

- Det er på grunn av konsekvensene av snøen og kulda. Det er et vedlikeholdsetterslep, altså mangel på tog som er på reparasjon for tida, svarer pressevakt i Vy, Åge-Christoffer Lundeby.

Vil bli bedre

Pressevakten i Vy forteller at det er de eldste togene som er mest utsatt for kulde og snø. Han forsikrer at dette på sikt vil bli bedre.

- Våre vedlikeholdere jobber på spreng for å få flere tog til å gå igjen, sier Lundeby.

- På lang sikt kommer det nye lokaltog i slutten av neste år. De nye togene er bygget på en annen måte der kritiske komponenter ikke er under toget, men inni eller oppå taket. Så de blir ikke utsatt for snø og is på samme måte som eldre tog, forklarer han.

Lundeby forteller at togtilbudet er bedre nå enn det var tidligere i januar.

- Da var det flere tog som var ut av drift, og mindre kapasitet i de togene som gikk. Dette har vi bedre kontroll på nå. Men det vil selvfølgelig være færre ledige seter når annethvert tog er innstilt. Vi er fullstendig klare over det og ønsker å kjøre alle rutene igjen så snart det går.

Har ikke nok tog

På spørsmål om Vy har tilstrekkelig materiell og personell, svarer pressevakten:

- Vi har tilstrekkelig personell, men ikke materiell til å sette inn slik at vi kan kjøre full produksjon. Det er faktisk ikke nok tog i Norge til å ha en så stor reserve.

Lundeby forteller at det kommer til å være innstillinger ut denne uka.

- Så vil vi ta en ny vurdering av hvordan vi løser dette neste uke i slutten av denne arbeidsuka, opplyser han.