Flytrafikken ved norske flyplasser er ikke tilbake til nivået før pandemien. Det fører til store inntektstap for Avinor, som eier og driver de fleste flyplassene her i landet.
Nå slår samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (A) alarm, og varsler mange store endringer. Blant annet i taxfreebutikkene.
Øker avgiftene
Samferdselsdepartementet vil øke lufthavnavgiftene med 200 millioner kroner fra 2023 til 2024.
Det betyr at flyselskapene må legge på prisen på flybilletter for å dekke inn den økte prisen for å få lande og ta av ved flyplassene.
I et brev til Avinor skriver samferdselsministeren at regjeringen vil vurdere å øke lufthavnavgiftene ytterligere fra 2024 til 2025.

Flytur avbrutt av berserk hest
Blir billigere?
Men for at prisen på flybilletten du betaler ikke skal økes for mye vil regjeringen vurdere om flypassasjeravgiften, også kjent som seteavgiften, skal reduseres for å kompensere deler av avgiftsøkningen.
Men det kan tidligst skje fra 2025.
- Økningen i lufthavnavgiftene som flyselskapene betaler til Avinor for å bruke flyplassene, er noe høyere enn prisstigningen, men vesentlig lavere enn det Avinor selv har foreslått. Dette innebærer at vi tar hensyn til det samlede avgiftsnivået for luftfartsnæringen, sier Nygård.
«Regjeringen vil vurdere om redusert flypassasjeravgift skal fremmes overfor Stortinget i forslaget til statsbudsjettet for 2025», skriver Nygård i brevet.

Nye ruter
- Etter pandemien flyr vi sjeldnere. Avinor forventer lavere inntekter framover og står derfor i en utfordrende økonomisk situasjon. Regjeringen vil komme med tiltak som sikrer at passasjerer og flyselskaper fortsatt får et godt tilbud over hele landet.
- Ingen flyplasser skal legges ned, derfor varsler vi økonomiske tiltak nå, sier samferdselsministeren.
Endrer taxfreeordningen
Fra 1. januar 2023 inntrådte nye kvoter ved innførsel av tobakk. Det ble bare tillatt å ta med fem pakker sigaretter eller fem bokser snus på taxfreekvoten. Det førte til et omfattende inntektstap, og et anslag fra taxfreebutikkene på norske flyplasser tilsier at Avinor, bare i år, ligger an til å tape mellom 250 og 300 millioner kroner som følge av tobakksendringen.
Nå vil regjeringen se på andre løsninger i taxfreebutikkene.
- Regjeringen vil vurdere om Avinor kan få lov til å selge ikke-taxfreevarer i taxfreebutikkene. Dette vil blant annet kunne åpne for salg av lokalproduserte varer, påpeker samferdselsministeren.
- I de fleste land kan man kombinere taxfree-varer og ikke taxfree-varer i samme butikk. Da må man selvfølgelig betale moms og særavgifter på ikke-taxfreevarene. Det er daglig etterspørsel etter lokalprodusert mat, alkoholfri drikke eller sminkebørster for å nevne noen eksempler på typiske varer man finner i taxfree i andre land, sier Haakon Dagestad, HR- og kommunikasjonssjef i Travel Retail Norway til DinSide.
Norske delikatesser
- Vi ønsker å gi dem som reiser til og fra Norge best mulig tilbud for å handle i Norge fremfor i utlandet. Vi tror dette kan bli stort for turister som er på besøk hos oss og ønsker å kjøpe med lokale varer hjem.
Hvilke produkter det kan bli snakk om er foreløpig uklart.
- Det må vi se nærmere på, men norske delikatesser og alkoholfri drikke er naturlige steder å starte, sier Dagestad.
Milliardinntekter

Du kan droppe dette
Det var selskapene Airport Retail Norway (ARN) og Travel Retail Norway (TRN) som vant anbudskonkurransen om drift av Taxfree på Avinors flyplasser fra 2023 og de neste fem åra.
Salget gjennom de to selskapene forventes å gi Avinor 18 milliarder i inntekter.
Norske ARN har Tax Free- og Travel Valuebutikkene på lufthavnene i Kristiansand, Ålesund, Molde, Kristiansund, Bodø, Evenes og Tromsø.
Mens norsk-tyske TRN vant konkurransen om driften ved lufthavnene i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim.

Har du et tips om taxfreebutikkene?
Hei, jeg heter Odd Roar Lange og er reiseekspert og -journalist for DinSide og Dagbladet. Har du et tips om taxfreebutikkene og ønsker å fortelle din historie på Norges største forbrukernettsted DinSide.no? Eller har du en opplevelse, et spørsmål eller et smart forslag som andre bør få kjennskap til?