- Verden raste sammen

Silje Vangsnes fikk seg en vond opplevelse da sønnen på 14 år skulle fly hjem alene.

FORTVILET: Silje Vangsnes er skuffet over Avinors assistansetjeneste. Foto: Privat
FORTVILET: Silje Vangsnes er skuffet over Avinors assistansetjeneste. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Dagen jeg har vært redd for mange ganger kom i dag, skriver Silje Vangsnes til DinSide.

Det hele startet da sønnen Oliver (14) som har en synsnedsettelse skulle tilbringe helga på julebord med ungdomsorganisasjonen til Norges Blindeforbund.

Mamma Silje hadde bestilt assistanse og ledsagere begge veier, og turen fra Førde til Gardermoen gikk som planlagt.

Men på hjemreisen søndag gikk det galt.

Oliver (14) opplevde en vanskelig tur hjem fra Oslo. Foto: Privat
Oliver (14) opplevde en vanskelig tur hjem fra Oslo. Foto: Privat Vis mer

- Aldri følt meg så hjelpeløs før

På turen hjemover ankom Oliver Gardermoen med ledsager og det ble ringt etter assistanse. Ledsageren spurte om han skulle vente med Oliver til assistansetjenesten kom, men fikk beskjed av Avinor om at det ikke var nødvendig.

45 minutter seinere ringte Silje sønnen for å høre om alt var bra og om han hadde kommet seg gjennom sikkerheten, men assistansetjenesten hadde ikke dukket opp. Dermed satt Oliver helt alene og var i ferd med å miste flyet.

- Jeg satt i telefon på andre siden av landet og må innrømme at verden raste litt sammen. Jeg tror ikke jeg har følt meg så hjelpeløs før. Jeg måtte forholde meg rolig ovenfor min sønn, men det holdt hardt.

Med hjelp av en videosamtale fikk Silje geleidet sønnen mot sikkerhetskontrollen på Gardermoen og ba han spørre om hjelp.

- Da jeg ringte opp hadde han bedt om hjelp, men sto og gråt. Etter det fikk jeg ikke kontakt med han, men jeg skjønte at de jobbet med å få han til gaten. Heldigvis hadde en snill sjel plukket han med seg og løpt til gate, men den var lukket og flyet hadde gått.

Etter det fikk Oliver plass på flyet til Førde som gikk tre timer seinere. Silje ønsker å presisere at arrangør og ledsagere har gjort alt riktig i denne situasjonen, men at det er assistansetjenesten til Avinor som har feilet.

- Helga som vi hadde håpet skulle gå knirkefritt endte så dårlig som det kunne gått. Hvordan kunne dette skje? spør mamma Silje.

PÅ TUR: Oliver (14). Foto: Privat
PÅ TUR: Oliver (14). Foto: Privat Vis mer

- Vi beklager

Cathrine F. Framholt, kommunikasjonssjef i Avinor, beklager på det sterkeste etter Olivers opplevelse.

- Vi har full forståelse for at denne opplevelsen ikke var god for Oliver. Vi er opptatt av at Avinors assistansetjeneste skal oppleves som trygg, sikker og punktlig av alle som benytter den. Det har vi ikke lykkes med her. Det beklager vi, skriver hun til DinSide.

Hun forklarer hendelsen på følgende måte:

- Assistansen var bestilt i god tid. Vår agent rapporterer å ha vært på assistansepunktet mellom 14:00 og 14:13 uten å finne Oliver. Vi forstår at dette kan oppleves som seint i forhold til avgangstidspunkt for flyet, men agentene er erfarne og manøvrer seg raskt gjennom terminalen sammen med den de har ansvaret for.

BEKKLAGER: Cathrine F. Framholt, kommunikasjonssjef i Avinor. Foto: Avinor
BEKKLAGER: Cathrine F. Framholt, kommunikasjonssjef i Avinor. Foto: Avinor Vis mer

Hun skriver videre at da Oliver ikke ble lokalisert skal ha agenten ha søkt etter ham i terminalen og funnet ham på vei mot gaten.

- Agenten og Oliver forsøkte å nå flyet, dessverre var de for seint ute. Han ble hjulpet med ombooking til et seinere fly, men vår agent hadde ikke mulighet til å være sammen med ham mens han ventet. Vår tjeneste er normalt sett ikke satt opp for slik oppfølging. Sett i etterkant burde vi gjort et unntak her, og minimum sikret at flyselskapets UM-tjeneste overtok ansvaret for Oliver inntil det var klart for å gå om bord i flyet han ble ombooket til.

Framholt legger til at Avinor setter pris på den detaljerte beskrivelsen i klagen.

- Vi tar med oss den videre i arbeidet med å forbedre tjenesten, og unngå at dette skjer igjen.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer