Vil etablere verdens største flyselskap

Ny sammenslåing kan frakte 200 mill. passasjerer årlig.

British Airways ønsker å gå sammen med tre konkurrenter. Foto: Kevin McCool
British Airways ønsker å gå sammen med tre konkurrenter. Foto: Kevin McCool Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

British Airways er i øyeblikket i samtaler med australske Qantas om å slå seg sammen, skriver Timesonline.co.uk.

Fra før av har BA diskutert det samme med spanske Iberia, og håper også å få med seg American Airlines på planene. Sammen ville disse fire blitt verdens største flyselskap, men kapasitet til å frakte nærmere 200 millioner passasjerer årlig.

For bare en drøy måned siden slo de amerikanske flyselskapene Delta Airways og Northwestern Airlines seg sammen. Per i dag er dette verdens største flyselskap.

Det er det vanskelige markedet som gjør at BA ønsker å gå sammen med andre flyselskaper. I løpet av første halvår av det finansielle året 2008 har det britiske flyselskapets overskudd falt med hele 92 prosent til 52 millioner pund. Ifølge administrerende direktør Willie Walsh, er en sammenslåing med andre flyselskaper helt nødvendig, men han har sagt at han ønsker at BA skal komme ut av det som en del av verdens første og største globale flyselskap, ifølge Timesonline.co.uk.

Ryanair på offensiven

Samtidig som BA jakter på selskaper å slå seg sammen med, prøver Ryanair for andre gang å kjøpe opp sin irske konkurrent, Air Lingus. Ledelsen i Air Lingus har avvist forslaget, og ber hovedaksjonære, den irske stat, om ikke å selge til lavprisselskapet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer