Vil gjøre det lettere å klage på Ryanair

Flyselskapet er blitt beordret av EU til å opprette en klage-epost.

Ryanair foretrekker å få klagene skriftlig tilsendt i posten, på telefonen eller via faks.  Foto: Per Ervland
Ryanair foretrekker å få klagene skriftlig tilsendt i posten, på telefonen eller via faks. Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ryanair er ikke som andre flyselskap. De liker nemlig å gjøre ting på sin helt egen måte.

Blant annet insisterer lavprisselskapet på at alle flybillettene skal bookes via deres nettside. Og gjør du ikke nøyaktig som de ber deg om, som for eksempel å sjekke inn online, kan du vente deg et saftig gebyr.

Selskapet krever også 40 euro, altså cirka 320 norske kroner, i gebyr dersom du møter opp på flyplassen uten boardingkortet.

Og hvis kabinkofferten din er for stor for hattehylla, kan du være sikker på at det ikke er gratis.

Vil tjene millioner på å hjelpe deg

Vanskelig å klage

Men selv om Ryanair krever at passasjerene skal forholde seg til nettsiden, nekter de selv å ha en e-post hvor kunder kan sende klagene sine eller få en erstatning via mail.

Slik det er nå, må misfornøyde kunder ringe til en telefonlinje som koster 1 pund i minuttet. Dette tilsvarer cirka 10 norske kroner. Hvis du ikke ønsker det, kan du sende en skriftlig klage i posten eller fakse en klage, noe som ikke akkurat står i stil med dagens teknologi.

Nå har EU-kommisjonen sagt at flyselskapets regler er i strid med EU-direktiver, som dekker e-handel og internettbaserte selskaper, skriver Daily Mail.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer