En tiltaksgruppe ledet av strategidirektør Jon Sjølander i Avinor er i gang med å snu alle steiner i Avinor-systemet for å se hvor energi kan spares og utslipp kan kuttes.
Utgangspunktet er stempelet flybransjen har fått som klimaversting og prognosene Avinor har om stadig økt trafikk.
Stabilisere
- Vi mener og tror at det vil være mulig i alle fall å stabilisere utslippene fra norsk luftfart til tross for at vi opplever vekst, sier administrerende direktør Sverre Quale i Avinor til NTB.
Arbeidet skal resultere i en egen rapport i januar neste år og Bellona, Naturvernforbundet og Framtiden i våre hender er hentet inn som bidragsytere, i tillegg til flyselskapene.
- Det dreier seg først og fremst om mer optimal trafikkavvikling og om de forholdene vi har direkte kontroll over på bakken. Dette har vi stor tro på, sier Quale.
Ved å legge til rette for mer direkte flyginger, og kutte ned på sirkling, skal landingene bli «grønnere». Men Avinor har også planer om å premiere flytyper med relativt sett lave utslipp av klimagasser.
- Vi vurderer lavere avgifter for spesielle flytyper. Bruk av avgifter er i det hele tatt et hovedpoeng, sier Sjølander til NTB.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger