Ville og urimelige gebyr

En familie måtte ha nye billetter etter å ha mistet de første, og Braathens krevde 500 per billett for å gi dem nye. Urimelig høy pris, sier Reklamasjonsnemnda for rutefly.

Publisert
Sist oppdatert

De fleste flyselskaper krever gebyr for å gi deg nye billetter, om du skulle være så uheldig å miste originalene. Men nå har reklamasjonsnemnda for rutefly avsagt en kjennelse der de fastslår at slike gebyr ikke kan være urimelig høye.

Saken som nylig ble tatt opp i nemnda, gjelder en familie på fire som mistet sine billetter. De fikk skrevet ut nye, men måtte betale hele 500 kroner per billett for den tjenesten. Det syns familien var drøyt, og det samme sier reklamasjonsnemnda.

I følge vilkårene, sier Braathens

Braathens krever gebyr på 500 per billett for å skrive ut nye, og sier dette er omtalt i selskapets transportvilkår. Videre fremholder Braathens at de setter beløpet så høyt for å unngå misbruk og et stort omfang av duplikatbilletter.

Nemnda har finlest vilkårene, og sier at Braathens skriver at de kan kreve et rimelig gebyr for denne tjenesten for å dekke administrasjonsutgiftene. At 500 kroner er rimelig og i samsvar med de kostnader Braathens har for å skrive ut nye billetter, går nemnda imidlertid ikke med på. Flertallet i nemnda mener at uttrykket "rimelig gebyr" krever en nøktern og forsiktig kostnadsvurdering.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer