Norgesferie

Vy mente dette var vindussete

Det ble dårlig med utsikt da familien skulle reise fra Trondheim til Oslo med toget.

VEGG: Reisen gikk med SJ Nord, men billetten ble kjøpt gjennom Vy, som mente dette var vindussete. Foto: privat
VEGG: Reisen gikk med SJ Nord, men billetten ble kjøpt gjennom Vy, som mente dette var vindussete. Foto: privat Vis mer
Publisert

Nylig skulle Per Schwabe og familien reise med toget fra Trondheim til Oslo. De så fram til en fin tur med god utsikt over fjellet, men da de kom ombord og skulle ta plass på det som skulle være sittegruppe ved vinduene, ble det mest vegg å hvile øynene på.

Krøll

Familien hadde betalt ekstra for å sitte i premium-klassen. Ifølge Schwabe kom billetten på drøyt 5000 kroner for alle fire.

Togstrekningen mellom de to byene opereres av SJ Nord, men billettene kan også kjøpes gjennom Vy. Noe familien gjorde.

TOGTUR: Det ble dårlig med utsikt på togturen til Per Schwabe og familen. Foto: privat
TOGTUR: Det ble dårlig med utsikt på togturen til Per Schwabe og familen. Foto: privat Vis mer

Det var her problemene oppsto.

På Vy sitt setekart var plassene merket som vindusplasser, dermed valgte familien disse. På SJ sitt setekart derimot, ser man tydelig at to av setene står ved en vegg.

- Det er irriterende. Vi var ute i god tid med å bestille, så vi kunne valgt blant mange andre sittegrupper om vi hadde vist om dette, forteller han.

FEIL: Vys setekart til venstre viser at setene skulle være ved vinduet. SJ sitt kart til høyre viser hvordan setene faktisk sto. Foto: Vy/SJ/skjermdump
FEIL: Vys setekart til venstre viser at setene skulle være ved vinduet. SJ sitt kart til høyre viser hvordan setene faktisk sto. Foto: Vy/SJ/skjermdump Vis mer

Han forteller videre at han skal ha blitt tilbudt 1000 kroner i kompensasjon.

- Det er likevel dyrt. Vi kunne flydd for 375 kroner per person.

Han har også vært i kontakt med Vy via sosiale medier, men fikk bare en kort beskjed om at dette var et SJ-tog, og at de ikke kunne noe for dette.

- Jeg synes Vy kunne svart bedre en dette, mener han.

- Beklager

DinSide har forelagt kritikken for Vy, som altså solgte den aktuelle reisen, og også hadde feil på setekartet.

Kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby skriver i en e-post til DinSide at de forstår at kunden føler at han ikke fikk det han betalte for, og beklager på vegne av selskapet.

- Vi ønsker å gi kunden et «plaster på såret» for manglende leveranse, som følge av manglende opplysninger fra vår side i denne saken, sier han og ber Schwabe ta kontakt med Vys service-senter.

Han skriver videre at det er uheldig at setekartene og SJ og Vy er forskjellige.

- Vi tar kontakt med vår leverandør av setekart i et forsøk på å tydeliggjøre den manglende vindusutsikten også hos oss, opplyser han.

Hva angår svaret Schwabe fikk, svarer Lundebye at all kundekommunikasjon om mangler ved reisen bli henvist videre til operatøren av strekningen, derfor dette svaret som ble gitt på Facebook.

DinSide har også vært i kontakt med SJ Nord.

De kan bekrefte at de har gitt Schwabe kompensasjon for den «uheldige» seteplasseringen.

Kommunikasjonssjef Hilde Lyng opplyser samtidig at de også har tatt kontakt med leverandør for å finne ut hva som kan ha skjedd med setekartene.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer