Vy tester nye smartpris-billetter

Større rabatt jo mer du reiser.

NY BILLETT: Vys Smartpris-billett kan spare deg for en del penger om du bare reiser noen turer til jobben hver måned. Foto: Vy
NY BILLETT: Vys Smartpris-billett kan spare deg for en del penger om du bare reiser noen turer til jobben hver måned. Foto: Vy Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mange av oss har sittet på hjemmekontor siden våren 2020, og når hverdagen blir tilnærmet normal igjen, er det mange som uttrykker at de ønsker mer hjemmekontor enn de hadde før pandemien.

En undersøkelse utført av OsloMet på oppdrag fra Arbeids- og sosialdepartementet på forsommeren viser at hele 49 prosent av oss ønsker å ha hjemmekontor to dager i uka eller mer.

Mer spesifikt svarte 30 prosent at de ønsket hjemmekontor to dager i uka, 14 prosent ønsket seg 3-4 dager med hjemmekontor, mens 5 prosent gjerne vil gå «all in» med hjemmekontor hver dag.

Nye kollektivbilletter

Mye hjemmekontor vil redusere belastningen på kollektivtrafikken. Flere har tatt til orde for at man trenger nye billettyper som er bedre tilpasset en arbeidshverdag der man ikke drar på kontoret hver dag, der både månedskort, ukeskort og enkeltbilletter blir uforholdsmessig dyrt.

Siden slutten av 2020 har Vy testet ut et nytt billettkonsept døpt «Smartpris» på utvalgte togstrekninger, der strekningen Moss-Oslo S var først ut.

I løpet av inneværende måned utvides tilbudet til ti strekninger:

  • Gran–Oslo S
  • Grua–Oslo S
  • Kongsvinger–Oslo S
  • Askim–Oslo S
  • Drammen–Oslo S
  • Fredrikstad–Oslo S
  • Kongsberg–Drammen
  • Lier–Oslo S
  • Moss–Oslo S
  • Tomter–Oslo S

Senere kan det også bli aktuelt å utvide tilbudet til flere togstrekninger, og også buss.

Slik fungerer Smartpris

Vys fleksible Smartpris-billett fungerer på følgende vis: Når du kjøper en enkeltbillett med smartpris startes en 30 dagers periode, og uansett hvor mye du reiser innenfor de 30 dagene skal det ikke koste mer enn en periodebillett.

De fire første enkeltbillettene betaler du full pris for. På de seks neste får du 30 prosent rabatt og på de neste ti vil rabatten ligge mellom 40-70 prosent avhengig av strekning. Det blir 20 billetter totalt (10x tur/retur). Etter det reiser du gratis innenfor 30-dagersperioden som startet da du kjøpte første billett.

Bruker vi strekningen Moss-Oslo S som eksempel, får man her 60 prosent rabatt på billett 11 til 20. Dermed blir totalprisen slik i løpet av en måned:

Foretar man for eksempel 12 reiser innenfor 30-dagersperioden, vil man spare en femhundrelapp kontra en vanlig periodebillett, og omtrent det samme kontra 12 enkeltbilletter til full pris.

Avhengig av hvordan reisene er spredt i løpet av måneden kan det tenkes at det ville ha vært rimeligere med en ukesbillett, så akkurat dette er noe Vy prøver å løse. Selskapet er også i dialog med BaneNOR med tanke på å kunne tilby pendlerparkering til dem som benytter seg av Smartpris-billetter.

Ikke for alle

I første omgang er det de med billettyper voksen og student som kan benytte seg av smartpris-tilbudet. De med honnør og vernepliktbilletter har allerede rabatt, men det kan bli aktuelt å tilby smartpris til disse gruppene senere, skriver Vy på sine nettsider.

Verdt å merke seg er også at Smartpris-billetten er personlig, og at du ikke får noe rabatt om du reiser med andre og kjøper fem billetter i slengen, for eksempel.

Også andre kollektivselskaper, som Ruter, ser på tilsvarende løsninger.

På spørsmål om smartpris-tilbudet blir tilgjengelig i apper som Entur, som også selger billetter til Vy-reiser og flere andre operatører, forteller Gina Scholz, kommunikasjonssjef i Vy, at smartpris er fortsatt noe de tester.

– Smartpris kan per nå bare aktiveres i Vy sin app og for å få rabatt må kundene deretter kjøpe enkeltbilletter i Vy-appen. Hvordan Smartpris tilbys hos andre enn Vy er noe vi vurderer sammen med de andre tilbakemeldingene vi får, skriver hun i en e-post.

Scholz legger samtidig til at Vy også tilbyr billetter til andre tog- og bussoperatører i sin app, i tillegg til taxi.

– Her er det også karttjenester og en rekke andre tilbud som kundene kan benytte seg av, avslutter hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer