Steinen 25 Virtuell Realitet eller Svart Skinn på Rompa!

Denne uka: KUNSTIG kunstig VIRKELIGHET?Tøgrims GROVESTE og MORSOMSTE hetsartikkel mot "VR"! (dvs hans ENESTE!) skrivi den gangen "VR"! var SEXY! (Samtidig hans FORSVAR for at VIRKELIG Kunstig Virkelighet VIRKELIG kommer - en gang...)

Kunstig virkelighet fra OverHaipa til UnderVurdert

Motene skifter ... 1994 - 2000

I 94, (halv)året før Nøtta Nerafor blei til, var "VR" (som lyder som en stygg sjukdom du får hvis du har vært uheldig i Afrika, men var en (nå nesten glemt) forkortelse for motebegrepet "Virtual Reality") enormt ÅverHaipa i Norge.

Året etter, da'n blei lagt Under Steinen (96) hadde bobla sprekt og moten snudd. Jeg skreiv i kommentaren at NÅ er Kunstig Virkelighet (KV!) heller UnderHaipa, og spådde at det ville ta ei stønn før'e snudde IGJEN.

DET fikk jeg ihvertfall rett i! For NÅ, høsten 00, er hele begrepet ENDA MER "ute".

De Døde Ords Hemmelige GravPlass

ORDET "VR" har gått ut av vanlig språkbruk - sammen med andre sånne ord som blei utslitt, og gikk fra å være høyeste mote til å bli markører som forklarte de innvidde at den som snakka nå var uten peil: "cyberspeis" og
"Elektronisk Motorvei"!

Nå beklager ikke jeg at vi blir kvitt noen sånne klisjeer!

"Elektronisk Motorvei" var en misvisende, dårlig metafor. KyberRommet derimot, ER en kraftfull metafor, (og jeg tror ordet får sin renessanse) men det blei knapt forstått og fælt misbrukt.

Ordet VR var FORFERDELIG på Norsk ("virtuell" har ingen klar betydning for de fleste NorskBrukere). At det forsvinner, rydder veien til å bruke (fx) Kunstig Virkelighet i neste runde.

Klimaskiftet Etter InterNett

Men bak denne språkendringa skjuler det seg åsså ei endring i tenkning, holdnig, som handler om at noe av ROMANTIKKEN fra de fjerne åra 1994-95
er vekk.

Orda vi har fått ISTEDEN, er fx Ehandel (som jeg skriver om og snakker om, men som jeg nå holder på å få langt opp i halsen ...) + en masse stuttord og TBFer rundt samme tema: Nasdaq, Portaler, wap, b2B -

- som uttrykker at nå ær'e en NY gjeng som dominerer utviklinga: Gutta Med Slips (som ikke skjønte hva fx Internett VAR i 95 og mye av 96!)

Og for å trekke til seg kapitalen DERES, gjelder'e å værra NØKTERN og ikke snakke TULL! (Altså ikke saiberspeis og VeÆrr, men Auksjoner og Handlekurver ...)

Jeg syns ikke akkurat DET språket er noen estetisk forbedring ...

Sjarmerende BarneKorstog

Så la meg innrømme at jeg lengter litt tilbake til stemninger og drømmer og tull og misforståelser fra den tida og de miljøene jeg gjør så blodig narr av i artikkelen fra 95.

Det VAR temmelig vanvittig å se hundrevis av studenter gravalvorlig høre på sære filosofiske foredrag om "VR" som metafor. Særlig når det var tydelig at både de som snakka og de som hørte på aldri hadde vært borti KV og egentlig ikke skjønte bæra av DataRevolusjonen!

Men det var, på sitt vis, åsså nokså søtt og vakkert. Det fantes en absurd romantikk i det. Som helt mangler hos gutta som isteden snakker om dot.com.

På den andre sida: Det gikk jo ikke, dette her, ettersom folk fikk mer peil.

Bare den veldige endringa som har skjedd i StorAvisenes Internett-redaksjoner fx. I 1994-95 hadde de nesten ingen peil ... i 2000 er StorAvisenes NettRedaksjoner ofte blant de aller beste delene av
avisene. (Og det gå'kke an å fortelle dem at "VR er fint til å lære folk å kjøre tanks".)

På den ene sida TilbakeSlaget fra de Skuffa Forventningene. På den andre sida fikk alle Viktigere Ting Å Snakke Om (PENGER! Milliardene VELTA inn!) Og den mange ganger større DataVerdenen som fins nå, ønsker å være nøktern og saklig og snakke om GRYN, og ikke om TULL.

Neste runde (KVs hevn!)

MEN. NÅ trur jeg at vi kommer til å få SE mye mer KV SNART - og KANSKJE få et gjennombrudd før 2005.

Bl.a. fordi:

- De stadig sterkere MASKINENE - som vi mangla i 94-95 - kommer nå.

- OPTISKE teknologier, nye skjermtyper osv. utvikler seg raskt.

- SPILL (som jeg ofte undervurderer som faktor i utviklinga, fordi jeg ikke spiller sjæl) skaffer nå kapital til stadig heftigere billedframstillinger. (Dette KAN værra svaret på "pausefiskproblemet"
(dvs åssen skaffe INNHOLD til KV) som jeg skreiv om i 95.)

- Stadig økt båndbredde på Internett, + Nettets sammensmelting med FJERNSYNET vil få levende bilder av alle slag til å dominere Internetts BrukerGrenseSnitt.

- RobotTeknologi - bevegelige, automatiske og fjernstyrte roboter! - venter jeg skal blir STOR bissniss før 2010 (og kanskje før 2005). DA kommer et kraftig skyv i retning mer kapital inn i "FjernVirkelighet" (som er KVs siamesiske tvilling, egentlig!).

- (Flere grunner ær'e åsså.)

Så? Kunstig Virkelighet kommer VIRKELIG - til ei DataKasse nær deg! Kanskje om 2 år? kanskje 5? Men SIKKERT ikke 10!

(kommentar til Nyutlegg 2000-10-02)

KUNSTIG KUNSTIG VIRKELIGHET!

(motene skifter...)

Noen som husker KUNSTIG VIRKELIGHET? (KV - eller "VR"!, som de kuule folka sa...)

Da dette blei skrivi, var "VR"! bortimot høyeste mote. For bare ettogethalvt år sida! Et halvt år seinere var jeg på et møte med flere hundre reklamefolk, som satt stille og lydige og hørte på en foredragsholder som forklarte hvor nyttig denne teknologien var hvis du fx skulle lære å kjøre tænks -

Nå derimot... Kjenner DERE noen som vil bli tatt på alvor, som tør snakke om "VR"!?

Tilmed ORDET "VR"! holder på å forsvinne! Legg merke til det, SPRåKRåDET, at den typen dataord som virkelig slår rot blant brukere i Norge, BLIR NORSKE - som HARDDISK, HJEMMESIDE, INTERNETT (med to tt-er) osv., mens døgnflueorda som blir tatt over i rein engelsk form (som Cyberspace, Virtual Reality)
forsvinner! (Bare ring meg når dere vil jeg skal komme og forklare dere åssen dere skal finne gode, NORSKE dataord...)

MOTEN, venner - ! MOTEN er en nådeløs herre (eller frue? frøken?)!

Han/hun (hen!) elsker deg og gjør deg til dagens store stjerne, som alle gjerne vil danse med -
for så, mårran etter, å sparke deg ut i den kalde hverdagen, der du står fram som en latterlig type som alle ler av og ingen vil kjenne.

Det fins (minst) to dataverdener:

- Den (inne i) bransjen, der folk sitter i labbene og tukler med ny tekno, eller der fx min venn baron Frankenstein i ensomhet sliter foran skjermen natt etter natt og skriver praktisk programvare for bisniss -

- Og den (utafor) bransjen, langt fra metallet, der (vi) journalister skriver OM data.

I motsetning til gutta og jentene som mekker metall, jobber (vi i) presseverdenen med DAMP. Her 'ære bøzz wørds, som amerikanera sier, høye smell og trompetstøt og andre merkelige lyder, og etterpå - noen ganger! - like merkelig stillhet.

MEST tåke og bøzz ær'e (blant kollegene) i den STORE pressa: Dagsavisene og TeVe
- Der æ'r'e MINST virkelige KUNNSKAPER om hva som VIRKELIG skjer, og sterkest KRAV om å hele tida komme opp med no FANTASTISK, HEFTIG, NYTT!!!

- Og der ær'e MOTEN bestemmes. I hvert fall på kort sikt.

Da denna artikkelen blei til, var dampen varm og støynivået høyt! Og Kunstige Dataverdener var rett rundt hjørnet...

(Sa de.)

Nå derimot, er det høst... og kondens, og GANSKE stille.

(Og ingen sier noe...)

Så her har vi altså et lite lærestykke, både om datamoter og den Store Pressas Prioriteringer!

Dette nevner jeg, fordi det morer meg. Men åSSå for å få klart perspektivene:

Jeg skreiv denna mot en bakgrunn av ei voldsom opphaiping av "VR"! uten røtter i (den kortsiktige) virkeligheta. Som det var artig å slå kaldt vann på.

Nå derimot, er KUNSTIG VIRKELIGHET heller UNDERHAIPA. Skreiv jeg altså omigjen nå, ville jeg legge hovedvekta på at KV er ikke (bare!) tull! - men en teknologi som KOMMER, som VIL seire, og VIL forandre framtida.

Bare at det vil ta tid.

Ellers er ANALYSEN i artikkelen UTMERKA, og tar godt vare på begge sider i denna motsigelsen -

Værsgo les!

(trykt på papir første gang i PCWorld våren 1995)
(lagt ut på nettet første gang i oktober 1996)


VIRTUELL REALITET OG SVART SKINN På ROMPA

- Kan vi ta Kunstig Virkelighet på alvor ? -

Et av de mest opphaipa eksemplene på dampvare i det siste tiåret i det andre årtusen er "Virtual Reality" - som det heter på nynorsk. (Jeg tenkte å skrive det MEST opphaipa. Men konkurransen er hard, så jeg tørte'ke.)

Steinen 25 Virtuell Realitet eller Svart Skinn på Rompa!

Det er kanskje ikke bare dataselgeras skyld. Ikke BARE.

Jeg har møtt snille norske journalister som på ramme alvor trudde av "VR" var ei form for råkkænråll.

Som en slags tekno-sminke, et eller anna sted der ute sammen med lærbukser og blanke nagler og Lyngordon-romskip med halefinner som en gammal Biuck - scifi-aktige hjelmer eller no sånt, hva? og andre innmari hevvy greier, som får'ei til å se ut som en gjest fra ei råkka framtid der alt gikk i dass.

Eller kanskje et diskotek? Eller no med rollespill? Lyskanoner i kraftige farger! Pang pang - Eu Jiah!

AKERSGATA HAIPER OSS

En grunn til detta er at i noen år har avisene plassert
stoffet om "VR" midt i stoffet om "ungdom, uteliv og underliv" - mellom heftige konserter, "kule" moter og nye nakenbilder av Madonna. Og illustrert det med bilder av råkka folk i s/m-klær, utstyrt med strålekanoner og anna naturlig periferiutstyr.

Men dette sender samtidig ut signaler til journalistene, om at her skjer'e noe som ikkeno vettugt menneske tar alvorlig. Sånne oppslag er nemlig ikke beregna på journalister og andre pene mennesker. Men på sånne tullinger som fx denne Simensen trur er naturlige Dagbla'-lesere. (Sånne folk som du ikke vil la være aleine med en to-åring, og som helst leser artikler om sexy matretter. Dvs. ser på bildene.)

Når stoffet om Kunstig Virkelighet plasseres der, æ're ikke rart at mer normale folk har trøbbel med å ta emnet alvorlig, men trur at det har noe å gjørra med fluorescerende maling, farga røyk og høy, dunkende lyd.

(Vil fx Dagbla' få til en mer vettug dekning, nå som avisa legger opp til å ta datastoffet alvorlig? La oss håpe det. Lykke til!)

KUNSTIG KUNSTIG VIRKELIGHET

Når detta er sagt - så har jeg vanskelig for å holde på
alvoret sjæl.

Hadde're nemlig vært sånn at det bare var Akersrenna som d(r)u(n)k(n)a vårsj (i (t)ull). Men det æ'kke bare dem som haiper. Nei.

For å illustrere det, la meg fortelle ei litt urettferdig historie.

I fjor høst var jeg innom ei Kunstig Virkelighets-konferanse i Oslo. Der var'e nærmere 1000 folk. Heftig.

Å si dette er urettferdig. For på arrangør-sida var'e folk som jobber i feltet og kan ting. Blant foredragsholdera åsså. Og det kom fram interessante ting.

MEN, tre poenger, nå:

1) Hvor mange jobba virkelig med/brukte KV i Norge på den tida? Et forsiktig (høyt) anslag er under 100. Hvem var de andre? Nyskjerrige som meg. Ulike slags groupies. Osv.

Konferansen ga inntrykk av at KV er svære greier i Norge. Men det ær'e foreløpig ikke.

At mange møtes for å diskutere noe (som fx DNAs politikk mot arbeidsløsheta) BEVISER ikke at det fins, sjøl om mange spontant trur det. I England hadde de på 80-tallet tusener organisert i bevegelsen for å studere merkelige krefter - eller vesener fra Det Ytre Rom? - som produserte Mystiske Sirkler i gode britiske
hveteåkre. (Vesnene blei seinere avslørt som to gamle gubber med sans for en pint og en god spøk.)

De engelske kornsirklene fantes ihvertfall, og det var mange av dem. Det kan diskuteres om norsk KV er så mye virkeligere. Møtet var, sosialt sett, en slags "virtual virtual reality", altså.

DE "UNGE, SORTE"

Nå, poeng nr 2): På konferansen var enkelte innslag av en type
som åsså ellers har vært i den norske "VR-debatten":

Veldig intellektuelle, unge mennesker, mer eller mindre av typen Unge Sortkledde, som holdt dypt uforståelige innlegg hylla inn i et uhyre filosofisk språk.

Dette er - hvis jeg har forstått det rett - heller ikke folk som jobber med eller bruker KV, anna enn i "virtuell forstand". Det er heller ungdom som har (den i og for seg prisverdige) tanken å utvikle en filosofi (teologi?) for "VR" som symbol, kanskje for det nye, kanskje for det postmoderne, kanskje for andre ting. (Kan vi kalle detta for "VR ala nye Morrabla, på sitt tyngste?")

Jeg har ingenting imot at folk er alvorlige og rynker panna og pugger fremmedord. Problemet med alvoret, for meg, er når jeg blir slått av tanken på en tilsvarende gjeng høypanner i dypsindig diskusjon rundt fx. bilen da den var ny, for omtrent 100 år sida.

Kanskje de var der? (I så fall, hvorfor er det ingen som husker dem?)

Jeg oppfatter denna typen spekulasjoner som "råkka skinnbukser for universitetene og kultursidene". Folk låner den hysteriske interessen rundt Kunstig Virkelighet, og bruker'n til noe som bare har ytterst svak forbindelse med den virkelige teknologien.

Som når Gro sier at fotball-landslaget viser at Norge Er På Rett Vei...

BRANSJEN HAIPER SEG SJæL

Men det aller viktigste poenget er:

3) At bransjen sjøl har så lite å vise til, i forhold til den veldige støyen rundt Kunstig Virkelighet.

Problemet er jo at IDEEN om Kunstig Virkelighet er det aller kraftigste symbolet på hva datakraft kan brukes til, som har oppstått til nå: å lage et usynlig huldreland som folk bare kan dukke inn i! å skape Kunstige Verdener! Trolldom! Det er en metafor sterkere enn atombomba eller romskip til Mars.

Kombinasjonen av det geniale amerikanske navnet "Virtual Reality" med de geniale skildringene i bøkene til William Gibson, har popularisert denne fantastiske ideen som noe som virkelig er MULIG, i VåR TID. Og tilgjengelig for ALLE! På kontoret, på gutterommet! (I motsetning til A-bomber og romskip.)

Når noe er heftig nok, etterstreba nok, ønska nok, begynner alltid noen å tru at det fins. (En mirakelkur mot kreft. Bevis på at flygende tallerkener har landa. Kurs i levitasjon.)

Men hva skjer når sånne folk, med de heftige ønskene, kommer til databransjen? Da svarer noen av de ivrigste gutta:

"Virtual Reality? OF COURSE we've got it! (If not today, then tomorrow...or in June.)"

Og så viser de fram dårlige prototyper som flimrer for øya, med kantete figurer som beveger seg rykkvis, hønete, gjennom landskap av flate kasser i kjedelige farger. (Hvis den virkelige virkeligheta så ut sånn, hadde jeg gått og skutt meg.)

Det er LANGT fram til noe som kan konkurrere med å gå i skauen en vårdag i mai. VELDIG langt fram!

FJERNSYN MED BARE PAUSEFISK

I tillegg til flimmer for øya og bilder som ikke reagerer i
takt med balansenerven og manglende følelsessans (for ikke å snakke om lukt og smak) osv. osv, har vi trøbbelet med innhold:

Når nå Hjemmehjelmen er nere i en pris som hobbyistene kan betale. (Og hva veit jeg, kanskje snart også Hjemmehansken).

Hva skal du da bruke den til?

Det er fint med tredimensjonale byer og kunstmuseer og virtuelle restauranter og folk kan snakke om en ny type interaktivt medium der vi skaper våre egne historier sjæl osv. Jeg er helt for alt sånt!

Men å PRODUSERE alt mulig sånt er nødvendigvis svært dyrt. For her gjelder disse reglene:

- En time FOREDRAG på ei såpekasse, et lite teaterstykke på gata (ikkeno teknologi, bare medfødt biologi!) er BILLIG å produsere og krever INGEN investeringer.

- En time RADIO er mye dyrere.

- En time FJERNSYN er enda mye dyrere enn det.

- Og en time TREDIMENSJONALT program? Som attpåtil skal væra interaktivt, altså med mer enn to mulige dimensjoner I TID? (Og der det eventuelt skal være mulig å TA På ting?) Mamma mia!

Fortsettelse på Virtuell Realitet eller Svart Skinn på Rompa!

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer