Annonse

DinSide | Studio

Tilbakekaller Britts brune pinner
Foto: Coop Norge

Tilbakekaller Britts brune pinner

Goman tilbakekaller Britts brune pinner 220 gram solgt i Coops butikker, skriver Coop Norge i en pressemelding.

- Årsaken er at produktet inneholder mandler, mens det på ingredienslista til produktet bare står «inneholder spor av nøtter», skriver de.

De oppgir videre at et mindre parti av Britts brune pinner ved en feiltakelse har fått baksideetiketten til Berlinerkrans.

- Allergener skal være tydelig merket i ingredienslisten til produktet. Dessverre har enkelte pakker med Britt brune pinner fått feil etikett og vi tilbakekaller derfor produktet, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge.

Kunder som ønsker å returnere produktet får pengene tilbake. Varene det gjelder er fjernet fra butikkhyllene.

Annonse
Raser
Foto: NTB

Raser

Flyselskapet Norse Atlantic er så lite begeistret over økt passasjeravgift at de truer med å droppe direkteruter til og fra Norge.

I regjeringens nasjonalbudsjett for neste år er det planlagt en økning i den høye satsen for flypassasjeravgiften. Økningen blir på 45 prosent – til 320 kroner per passasjer fra nyttår, skriver E24.

I en børsmelding torsdag skriver Norse Atlantic at de er dypt bekymret over den annonserte økningen.

Der står det blant annet at den planlagte økningen gjør at selskapet kan bli tvunget til å revurdere satsingen på direkteruter til og fra Norge. Det vil ramme norske bedrifter og passasjerer, ifølge selskapet.

Norse Atlantic fraktet 29.816 passasjerer i november, som er en nedgang fra 60.836 passasjerer i måneden før. Selskapet opplyser at fyllingsgraden var på 50 prosent i november, en nedgang fra 60 prosent i oktober.

(©NTB)

Annonse
Fraråder elbil: - Kjempedyrt
Foto: Gorm Kallestad/NTB

Fraråder elbil: - Kjempedyrt

- Med disse prisene anbefaler vi ikke oslofolk som er avhengig av gatelading om å bytte til elbil.

- I noen tilfeller blir det mer enn dobbelt så dyrt å lade elbilen på kommunens ladere som å fylle forurensende drivstoff, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeringen, i en pressemelding.

Bakgrunnen er at bystyret i Oslo denne uka vedtok en betydelig prisøkning på kommunens ladepunkter. Tall fra Elbilforeningen viser at prisene blir opptil 170 prosent høyere enn de har vært, og i flere tilfeller blir det dyrere å lade enn å fylle fossilt drivstoff.

For mange som ikke har egen parkeringsplass med lader, blir den kommunale gateladingen «hjemmelading».

Beregninger fra foreningen viser at kostnaden kan bli 34 kroner per mil hvis du har en eldre elbil med et forbruk på 2 kilowattimer per mil og lader på 3,6 kW med en ladestolpe som kan levere 22 kW.

- Folk som er avhengige av å lade på Oslos gateladere, bør være klar over hvilke kostnader de nå møter, og de bør regne på om dette er noe de har råd til. Vi vet at mange tror at skiftet til elbil innebærer lavere driftskostnader, og at nettopp dette motiverer mange. Men med disse gateladeprisene vil det kunne bli kjempedyrt for denne gruppen elbilister, sier Bu.

Annonse
Høyeste på tre måneder
Foto: Paul Kleiven/NTB

Høyeste på tre måneder

For en måned siden var strømprisen i de tre sørlige strømregionene de laveste siden i fjor sommer, men i løpet av den siste halvdelen av november føk de i været.

Og den fortsetter å stige.

I morgen 8. desember blir strømprisen den høyeste siden 14. september med en snittpris på 490 øre per kilowattime. På det dyreste er strømprisen 625 øre per kWt, og det er mellom klokka 17 og 18 på ettermiddagen.

Annonse

Klar svindel-melding

Forbrukertilsynet ber bankene slutte med praksisen der de selv avgjør om kunden er ansvarlig for tapet når kundens bankkonto blir misbrukt.

Dette er i strid med forbrukervernseglene i finansavtaleloven, skriver Forbrukertilsynet i en pressemelding onsdag.

Det dreier seg om tilfeller der kunder er blitt svindlet eller trukket beløp de ikke selv har godkjent.

- Utgangspunktet er at banken er ansvarlig, ikke kunden, når det har skjedd et kontotrekk som kunden ikke har godkjent. Dette gjelder uavhengig av om kunden har lagt igjen kortinformasjon på et nettsted og blitt svindlet, om bankkortet er stjålet og misbrukt eller kundens BankID er misbrukt, skriver Forbrukertilsynet.

(©NTB)